Vanaf vandaag kun je lekker en 'eigenlijk heel gewoon' duurzaam doen bij Albert Heijn en Unilever. De acties van beide grote bedrijven worden gefinancierd door de Postcodeloterij.

Onderstaand spotje moet je naar de winkel trekken en daar op zoek laten gaan naar de actieproducten.

'Heel gewoon'
De campagne werd ontwikkeld door reclamebureau TBWA\NEBOKO. De bekende Nederlanders Nicolette van Dam en Caroline Tensen én onbekende Nederlanders laten zien welke gewone gerechten zij duurzaam hebben gemaakt. Zo laten zij zien dat een duurzaam maaltijd op tafel zetten eigenlijk heel gewoon is, zegt reclamevakblad Adformatie.



Cadeaukaart
De Nationale Postcode Loterij schenkt al haar deelnemers een cadeaukaart ter waarde van 12,50 euro waarmee zij duurzame producten kunnen kopen. Bij Albert Heijn kan die kaart worden ingewisseld voor een keuze uit 600 producten. "Deze producten zijn van het Albert Heijn eigen merk 'AH puur & eerlijk'. Binnen het Unilever assortiment is gekozen voor alle producten met een onafhankelijk duurzaamheidskeurmerk op het gebied van dierenwelzijn, eerlijke handel of milieu en producten die voldoen aan Unilevers duurzaam landbouwprogramma", zegt Adformatie.

Verwarrende claim
Onlangs kwam in het nieuws dat consumenten genoeg hebben van de veel te brede en verwarrende claim 'duurzaam'. Het begrip kan op zeer uiteenlopende gedachten over wereld van de toekomst worden toegepast en is intern inconsistent omdat bijv. ethische eisen op het gebied van dierenwelzijn haaks staan op CO2-doelstellingen.

Fotocredits: still, Postcodeloterij
Dit artikel afdrukken