's Werelds derde internetretailer, JD.com, opende deze week 7Fresh, de hightechsupermarkt van de toekomst. JD.com, met honderden winkels in China al een gevestigd merk, wil in zijn 7Fresh-winkels de schone, veilige en vooral ook uitgebreide 'internetbeleving' van verse etenswaren overbrengen naar de fysieke winkelomgeving. "Anders dan bij andere ketens in dit land liggen in onze propere, grote winkels verse producten - waaronder fruit, bloemen, geïmporteerd vlees en verse vis", schrijft de Belgische zakenkrant De Tijd. "Er is een groot aanbod westerse producten, die erg in trek zijn bij meer gegoede Chinezen. In de supermarkt is er ook een restaurant, waar klanten kunnen eten."
JD.com maakt zijn claims om de 'internetbeleving' over te kunnen brengen naar de winkel-met-een-deur-en-dak niet lichtvaardig. Het bedrijf verkoopt al sinds 2012 levensmiddelen via het internet. Het beschikt over grote distributiecentra voor zijn eigen producten én die van derden - waaronder zo'n 2.000 voedingsproducenten - en het grootste koeltransportnetwerk van China. De logistiek en bezorgsystemen van JD.com behoren tot de beste ter wereld. Daarnaast is JD.com een aantal doordachte operationele en geografische partnerships aangegaan, onder meer met Walmart, 's werelds grootste supermarktketen en met het beroemde Artificial Intelligence Laboratory van Stanford University. Geen wonder dus dat 7Fresh hoogtechnologische snufjes biedt als winkelkarretjes die automatisch achter je aan rijden, 'toverspiegels' die voedingswaarde, allergenen, herkomst en zelfs de ecologische footprintlaten zien als je een product oppakt of betalen met gezichtsherkenning. En ook het bezorgdeel vergeet 7Fresh niet: geen zin om zelf je boodschappen naar huis te sjouwen? Dan staan ze binnen een half uur voor de deur als je in de buurt woont. Amazon beloofde onlangs binnen 2 uur te bezorgen als je online bestelt.
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
JD.com wil de keten met winkeltjes zonder kassa's uitbouwen, https://www.retaildetail.be/nl/news/food/jdcom-wil-keten-van-kleine-automatische-supermarkten-uitbouwenschrijft RetailDetail. Die komt er naast naast 7Fresh en krijgt de naam X mee. De keten moet dit jaar nog groeien naar minstens 500 vestigingen in heel China. Ook van 7Fresh wil het bedrijf de komende drie tot vijf jaar duizend winkels openen.
JD.com heeft een groot logistiek netwerk met 13 distributiecentra en 500 magazijnen. Deze werden enkel gebruikt voor e-commerce, hierdoor kan JD.com nu razendsnel nieuwe winkels openen in China.