Volgens Daniel Zhang, CEO van Alibaba, spelen "fysieke winkels een onmisbare rol tijdens de consumentenreis, die nog versterkt moet worden door middel van datagestuurde technologieën (denk aan Alibaba's mobiele betaalsysteem Alipay) en gepersonaliseerde diensten in de digitale economie." Met de investering wil Alibaba een groter aandeel verwerven in de markt voor verse voeding, die in China zo'n $500 miljard bedraagt. Nog altijd vindt 85% van alle voedselaankopen in fysieke winkels plaats.
De online retailer investeerde de afgelopen jaren al miljoenen in aandelen in verschillende grote winkelcentra en in de eigen, superluxe instant-bezorgwinkel Hema. Volgens ESM "laat deze manoeuvre weer eens zien hoe Alibaba Jeff Bezos [de topman van concurrent Amazon, red.] overtreft bij het op de helling zetten van ouderwets winkelen." Het Amerikaanse Amazon schudde in juni van dit jaar de supermarktwereld op door voor $13,7 miljard de Amerikaanse supermarktketen Whole Foods over te nemen. Maar ook de Amerikaanse supermarktketen Walmart combineert, in China, al on- en offline. Samen met zijn Chinese joint venture-partner JD.com mikt Walmart op het combineren van onlinetransacties met het bestaande logistieke netwerk voor snelle levering aan klanten.
Ook Alibaba ziet 'echte' winkels als een extra boost voor zijn online activiteiten; winkels moeten miljoenen nieuwe shoppers binnenhalen en het bedrijf toegang bieden tot het nog relatief onontgonnen Chinese achterland, aldus ESM. Uiteindelijk gaat iedereen digitaal met zijn fysieke koopgedrag en dus uiteindelijk online.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Alibaba mag dan met zijn kernactiviteit, internetwinkelen, ver gevorderd te zijn met optimaliseren van de dienstverlening en met elkaar verknopen van diensten, "voor de gewone winkels staat het er nog mee in zijn kinderschoenen", aldus het FD.
De krant beschrijft hoe het er aan toe gaat in een van de Hema-vestigingen in Shanghai: Nog niet alle klanten lijken klaar voor de detailhandel van de toekomst, zoals Alibaba hem graag ziet. Bij de kassa’s van de Hema-vestiging in De Baai van Shanghai, een luxe winkelcentrum, sluiten voornamelijk ouderen aan, die cash afrekenen. Daar houdt het bedrijf geen data aan over waar het commercieel iets mee kan.[..]
Bij de onbemande kassa’s – waar geëxperimenteerd wordt met gezichtsherkenningstechnieken om af te rekenen – is het rond een uur of negen erg stil. ‘Dat komt omdat er 's morgens vroeg vooral oudere clientèle is', verdedigt filiaalmanager Han Yong zich. ‘Later op de dag, in de avond en ook in de weekenden zien we een jeugdiger publiek. Dat is de groep die veel gebruik maakt van mobiel betalen met Alipay.’ Alipay is de betaalapp van Alibaba die het concern een zee aan data oplevert over het koopgedrag van de Chinezen.