Internetretailer Amazon maakte zojuist bekend $13,7 miljard te bieden voor de luxe biologische supermarktketen Whole Foods. "Met dit partnership krijgen de aandeelhouders van Whole Foods de maximale waarde en kunnen wij tegelijkertijd onze missie verder uitdragen en onze klanten verzekeren van de hoogste kwaliteit, ervaring, gemak en innovatie", zegt John Mackey, ceo van Whole Foods in de New York Times. Amazon legt $42 per aandeel op tafel, 27% boven de laatstgenoteerde aandeelwaarde. Als alles volgens plan verloopt, zal de deal nog voor het einde van het jaar afgerond worden. Amazon krijgt met de ruim 400 fysieke winkels een stevige vinger in de pap in de hevig concurrerende Amerikaanse boodschappenmarkt.

"Amazon wordt de concurrent van Ahold Delhaize", kopt de Belgische zakenkrant De Tijd. Het FD meldt dat de aankondiging "veel reuring op de markt" veroorzaakt: De vrees dat Amazon gevestigde namen onder druk kan zetten en de markt naar zich toe trekt, doet de koersen van retailers dalen. Zelfs op het Damrak zijn de effecten zichtbaar: de koers van Ahold Delhaize, dat een groot deel van zijn omzet uit de VS haalt, daalde tot wel 11%. Ahold is in de VS ook actief in de wat hogere marktsegmenten en kan dus veel last krijgen van de combinatie van Whole Foods en de distributiekracht van Amazon. Ook andere retailers als Kroger, Target en Wal-Mart krijgen tikken op de beurs. Daarover bericht Bloomberg nader.
New York Times - Cookies are Not Accepted - New York Times
  • Deel
Druk af