Internetretailer Amazon maakte zojuist bekend $13,7 miljard te bieden voor de luxe biologische supermarktketen Whole Foods. "Met dit partnership krijgen de aandeelhouders van Whole Foods de maximale waarde en kunnen wij tegelijkertijd onze missie verder uitdragen en onze klanten verzekeren van de hoogste kwaliteit, ervaring, gemak en innovatie", zegt John Mackey, ceo van Whole Foods in de New York Times. Amazon legt $42 per aandeel op tafel, 27% boven de laatstgenoteerde aandeelwaarde. Als alles volgens plan verloopt, zal de deal nog voor het einde van het jaar afgerond worden. Amazon krijgt met de ruim 400 fysieke winkels een stevige vinger in de pap in de hevig concurrerende Amerikaanse boodschappenmarkt.
"Amazon wordt de concurrent van Ahold Delhaize", kopt de Belgische zakenkrant De Tijd. Het FD meldt dat de aankondiging "veel reuring op de markt" veroorzaakt: De vrees dat Amazon gevestigde namen onder druk kan zetten en de markt naar zich toe trekt, doet de koersen van retailers dalen. Zelfs op het Damrak zijn de effecten zichtbaar: de koers van Ahold Delhaize, dat een groot deel van zijn omzet uit de VS haalt, daalde tot wel 11%. Ahold is in de VS ook actief in de wat hogere marktsegmenten en kan dus veel last krijgen van de combinatie van Whole Foods en de distributiekracht van Amazon. Ook andere retailers als Kroger, Target en Wal-Mart krijgen tikken op de beurs. Daarover bericht Bloomberg nader.
New York Times - Cookies are Not Accepted - New York Times
"Amazon wordt de concurrent van Ahold Delhaize", kopt de Belgische zakenkrant De Tijd. Het FD meldt dat de aankondiging "veel reuring op de markt" veroorzaakt: De vrees dat Amazon gevestigde namen onder druk kan zetten en de markt naar zich toe trekt, doet de koersen van retailers dalen. Zelfs op het Damrak zijn de effecten zichtbaar: de koers van Ahold Delhaize, dat een groot deel van zijn omzet uit de VS haalt, daalde tot wel 11%. Ahold is in de VS ook actief in de wat hogere marktsegmenten en kan dus veel last krijgen van de combinatie van Whole Foods en de distributiekracht van Amazon. Ook andere retailers als Kroger, Target en Wal-Mart krijgen tikken op de beurs. Daarover bericht Bloomberg nader.
Volgens Business Insider was de deal een 'nippertje'.
Jan Peter, ik denk dat je gelijk hebt. Whole Foods was aan het einde van zijn lifecycle (nu al, maar alles gaat snel); zie het draadje over de prijzen van Ekoplaza.
Gisteren zag ik de biologische eierboer van Whole Foods zich ervan overtuigen (ben het linkje helaas kwijt) dat de overname nu voor een veel biologischer wereld gaat zorgen. Nee, natuurlijk. Het gaat voor meer groen gewassen consumentisme tegen steeds lagere prijzen zorgen.
Ik denk dan ook dat het antwoord op je vraag is:
- Bezos wilde rustig beginnen, met een beschikbare niet te dure partner: Whole Foods dus
- die gaat hij transformeren zoals je aangeeft
- hij weet dat hij fusies tussen andere retailers op gaan brengt (zie De Telegraaf die een fusie tussen Kroger en Ahold Delhaize nu logisch noemt nav opmerkingen van een zakenbank)
- hij zal op tijd toeslaan om de juiste daaruit te pakken en met juist genoeg, maar niet teveel winkels te komen
- hij begrijpt dat 'vers' altijd een fysieke verkoopplek zal houden in stedelijk gebied
Amazon, Jeff Bezos, leert ons iets wat in vele Foodlog draadjes (vooral als het gaat om die stomme consument) onderwerp van gesprek is. Of zou moeten zijn. Namelijk dit:
"Jeff Bezos says that consumers will never say no to cheaper products, more variety and better convenience — and that Amazon will never stop innovating along these consumer preferences".
De uitspraak is hier in een aardig artikel over de fusie te vinden.
Wat de supermarkt geleerde vergeet te zeggen is dat ze daarvoor niet Whole Foods hadden hoeven overnemen. Dus zou ik graag van Jeff Bezos van Amazon willen horen waarom hij nu juist Whole Foods kocht. Behalve dan dat het aandeel relatief laag stond en hij gek is op fresh & organic.
Supermarkt-geleerde Laurens Sloot zegt over de overname het volgende:
Zes redenen waarom overname van Whole Foods door Amazon op termijn een 'aardschok' voor traditionele service retailers gaat betekenen.
1) Amazon is een techniekreus. De voorsprong die zij hebben in de digitale wereld tov reguliere retailers is enorm.
2) Amazon heeft een enorme slagkracht. De ondernemingswaarde van Amazon is zelfs een factor 2 van Walmart.
3) Amazon heeft kennis van individuele klanten, reguliere retailers hebben vooral kennis van winkels en producten
4) Voor Amazon is food retail een manier om bij alle gezinnen binnen te komen, er hoeft sec geen winst gemaakt te worden op de food retail activiteiten. Dat gebeurt al met bv cloud services.
5) Amazon - Whole Foods ondergraaft de positionering van service retailers op het onderdeel service omdat Amazon daar een nieuwe en lastig te kopiëren dimensie aan toevoegt.
6) Amazon opereert wereldwijd, de meeste service retailers werken nationaal of in een regio.
Wat mij betreft allemaal ware woorden.