Deze week kreeg Amazon groen licht voor de overname van de supermarktketen Whole Foods van de aandeelhouders en mededingingsautoriteiten. De eerste actie liet niet lang op zich wachten: vanaf maandag verlaagt Whole Foods de prijzen van onder meer bananen, avocado's, zalm, eieren en - de in de VS heel populaire superfood - boerenkool.

De prijsverlagingen komen niet onverwacht. De biologische keten Whole Foods heeft de naam erg duur te zijn en heeft daarom de bijnaam Whole Paycheck. Amazon pakt dat imago meteen aan.

Geen kamikaze-prijzen
Voor Amazon spelen strategische overwegingen mee: het bedrijf kiest er bewust voor om op korte termijn verliezen voor lief te nemen met het oog op het veroveren van een zo groot mogelijk marktaandeel, aldus experts. "Ze maken er geen kamikazeprijzen van", zegt een Britse analist. "Ze zullen van gezichtsbepalende producten de prijs verlagen om klanten te trekken en verkopen te stimuleren, maar niet over de hele linie de prijzen verlagen en dus hun bruto marge geweld aan doen".

Amerikaanse supermarktoorlog nu echt begonnen
De aangekondigde prijsverlagingen komen één dag nadat de grootste supermarktwinkelketen van de VS, Walmart, aankondigde samen te gaan werken met Google Express. Voor Walmart staat veel op het spel. De keten is weliswaar de grootste in fysieke winkels, maar heeft op internetgebied nog behoorlijk wat achterstand in te halen op Amazon. Volgens The Guardian is de prijzenoorlog nu serieus begonnen. Amazon is van plan van het Amazon Prime lidmaatschap het customer loyalty-programma te maken binnen Whole Foods en Prime leden speciale voordeel- en spaaracties te bieden zoals afhaalpunten in de winkels. Met de 450 winkels van Whole Foods kan de online retailer zijn versboodschappenbezorgdienst flink opschalen.

Prijsverlagingen dreunen door op beurzen
De prijsverlagingen tikken door op de internationale beurzen, schrijft Forbes. Op de Amerikaanse beurzen kregen de supermarkten Kroger (-8%) en Walmart (-2%) forse tikken. Op de Europese beurzen leverden Tesco (-2%), Carrefour (-2%) en andere supermarkten in. Op de Amsterdamse beurs daalde het aandeel Ahold Delhaize met een forse 7% omdat het bedrijf een groot deel van zijn omzet in de VS maakt. Recent zei topman Dick Boer in het FD zich geen zorgen te maken over Amazon: "Wij doen al veel online met Peapod in de Verenigde Staten. Dat de internetjongens nu naar stenen winkels kijken, betekent dat wij het goed gezien hebben. Wij kunnen de concurrentie aan. En bezorgdienst Amazon Fresh kennen we al", citeert Distrifood. Ook verklaarde Boer geen reden te zien om het Amerikaanse deel van Ahold-Delhaize af te splitsen om dit soort koersvallen niet door te laten werken op het hele bedrijf. Een lage koers maakt het bedrijf immers een overnamekandidaat in de snel veranderende markt.
Dit artikel afdrukken