Lopen de traditionele supermarktformules de kans om onder de voet te worden gelopen door de nieuwe online giganten nu die ook voedsel gaan verkopen? Nee hoor, zegt Frans Muller, topman van Ahold Delhaize.

“Ahold Delhaize heeft meer verstand van verse voeding dan Alibaba en Amazon,” zegt Muller in gesprek met NRC. De buitenlandse online-giganten beschikken dan misschien wel over consumentendata, maar wat kennis over inkopen, vervoeren en verwerken betreft, loopt zijn supermarktketen volgens Muller ver voor.

De online-verkoop groeit elk jaar hard, ook bij Ahold Delhaize. “Online groeien we 30% tot 40%,” zegt de topman. Consumenten willen hun boodschappen snel en op hun eigen manier kopen en bezorgd krijgen en daar speelt de supermarktketen op in. Disruptors Alibaba en Amazon moeten wat dat betreft nog veel leren. “Voeding is iets heel anders dan elektronica, kleding of boeken,” aldus Muller.

Bovendien kan Ahold Delhaize dankzij de verkopen via klantenkaarten en het winkelnetwerk ook data verzamelen. De 6.700 supermarkten op alle mogelijke locaties leerden de supermarktketen welke voeding waar de voorkeur heeft. Daarom denkt Muller dat Ahold Delhaize een flinke kennisvoorsprong heeft op de online retailers die ook voeding willen gaan verkopen.

Waar consumenten ook behoefte aan hebben, zijn discountproducten. Discounters als Walmart en de zogenoemde dollar stores, maar de upgradende Aldi en Lidl zijn dan ook een uitdaging voor Ahold Delhaize. Muller belooft dat consumenten ook voor discountproducten bij Ahold Delhaize terecht kunnen.
NRC - Topman Ahold Delhaize: ?In ons bedrijf, en ook in mijzelf, zit veel emotie?
  • Deel
Druk af