Prima, prachtig, mooi en wat een succes. Kinderen wennen aan gezondheidslogo's in plaats van aan echt eten. En je ziet het: het gaat niet om echt eten, maar om 500.000 ton minder vet, suiker en zout die niet in levensmiddelen gaan. Uit een appel, geit, varken, spinazie of sperziebonen kun je dat immers niet halen. Daar eet je gewoon minder van, en zelfs dat is waarschijnlijk niet nodig.

Is dat nou briljante marketing van de pakjes, bakjes en zakjes visionairen of niet?

Trouwens, zie je dat de alleen-maar voedingsclaim van die logo's bedoeld is als een gezondheidsclaim, terwijl ze daar beslist geen aanspraak op kunnen en dus ook niet mogen maken?

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel denkt dat het aantal producten met een gezondheidslogo in de winkelschappen over twee jaar zal verdubbelen. Dat maakte de organisatie bekend tijdens de overhandiging van het ‘CBL Zichtboek Gezond’ aan de leden van de Vaste Kamercommissie van VWS.

Met de overhandiging van het ‘CBL Zichtboek Gezond’ wil de supermarktbranche laten zien volop in te spelen op de trend van gezonde voeding. In het naslagwerkje staan ook bijdragen van minister Klink van VWS en van het Voedingscentrum.Gezondheidslogo
“Op ruim 3.500 producten prijkt nu een gezondheidslogo. Wij verwachten over twee jaar een verdubbeling naar 7.000 producten. Dit betekent 500.000 ton minder vet, suiker en zout in levensmiddelen. Dit is een megaoperatie”, zegt Marc Jansen, directeur Consumentenzaken en Kwaliteit van het CBL.

Supermarkten ontplooien volop activiteiten op het gebied van gezondheid, zoals met het actieplan ‘Stimulans naar Balans’, waarbij het gezondheidslogo het speerpunt is. Zo staat op huismerken de volledige voedingswaarde en worden de calorieën per 100 gram of portie genoemd. Bovendien zijn de porties kleiner.

Eind oktober begint het CBL samen met het Voedingscentrum met supermarktrondleidingen voor basisschoolklassen. Op die manier raken de kinderen op een speelse manier bekend met gezonde en lekkere voeding.


bron: VMT

Dit artikel afdrukken