imageHoe zit dat nou: is al genoeg of juist te weinig?

Bedrijven doen steeds meer om hun producten gezonder te maken. Europese en Amerikaanse consumenten vinden dat het beter kan. De consumentenorganisatie Transatlantic Consumer Dialogue (TACD) vroeg in een survey aan ruim duizend consumenten uit Spanje, Hongarije, Groot-Brittannië en de Verenigde Staten of voedingsbedrijven genoeg doen om zout, suiker en vet te reduceren.

Ruim 80% van de ondervraagden vindt dat de voedingsmiddelenindustrie meer moet doen om zout, suiker en vet in voeding te verminderen.
Bedrijven doen al veel
Onlangs kwam uit onderzoek van de Grocery Manufacturers Association (GMA), die wereldwijd de voedingsindustrie vertegenwoordigt, naar voren dat 92% van de geïnterviewde bedrijven veel nieuwe producten introduceren met minder zout, suiker of vet. Dit betekent meer dan tienduizend verbeterde producten die proberen
obesitas te bestrijden.

In Nederland is er een taskforce voor zoutreductie en een taskforce om ongezonde vetten in voedingsmiddelen te verminderen.

Marketing kinderen
Gemiddeld 60% van deelnemers aan het TACD-onderzoek menen dat voedingsmiddelenbedrijven ook te weinig doen om reclame voor junkfood voor kinderen in te dammen.

Deze week vindt er een bijeenkomst plaats in Washington DC waarin vertegenwoordigers uit de voedingsmiddelenindustrie, waaronder Unilever, praten over het probleem van overgewicht bij kinderen.


bron: VMT
Dit artikel afdrukken