imageInnovatieve ondernemers die gewoon nadenken bij het product. Maar ... hebben ze er genoeg bij nagedacht? Wat zit er nou echt achter bijv. Waterlands Weelde dat het onderscheidt van - ik zeg maar wat - Friesland's Fris, Brabant's Roem, of Wateringse Weelde?

Midden in Amsterdam, op de Overtoom, wordt donderdag 21 februari de nieuwe supermarkt MarQt geopend. MarQt biedt regionale producten uit Noord-Holland, geleverd door de boeren die samenwerken in het project Regionale Voedselketen. Onder de merknaam "Mijn Boer" leveren ze verse groenten en fruit en kruidenierswaren. Vlees wordt geleverd door samenwerking met de veehouders van Waterlant's Weelde. Wekelijks zal het assortiment worden uitgebreid. In het project Regionale Voedselketen zijn de leveranciers mede-eigenaar van de supermarkt. Zo wordt de keten kort gehouden, en veranderen de traditionele machtsverhoudingenin de retail. Door de korte afstand tussen productie en afzet wordt ook de CO2 uitstoot tijdens transport gereduceerd.

De opening vindt plaats door simpelweg de winkeldeur open te doen voor het publiek. De consument zal immers moeten aangeven of het assortiment en de eigentijdse presentatie een gat in de markt vult.


bron: TransForum
Dit artikel afdrukken