Tot 2019 draaide bij levensmiddelenproducent Unilever alles om één criterium: vinden consumenten het lekker. Maar smaak is niet meer genoeg, zegt ceo Hanneke Faber van Unilevers voedingspoot. Voor Unilevers nieuwe strategie tot 2025 zijn een nieuw, 'holistisch superieur' test-framework en 'flink gezondere' producten het uitgangspunt.
Wil een product 'holistisch superieur' zijn, dan moet het ook clean label, beter voor de gezondheid van consumenten en beter voor de planeet zijn. En uiteraard, lekker. Inmiddels voldoet 89% van de productportefeuille van Unilever aan deze 4 criteria, zegt Faber. Opvallend is dat Faber dierenwelzijn niet noemt. Eerder gaf ze aan dat Unilever streeft naar merken met een missie - zoals de in 2018 overgenomen Vegetarische Slager een 'milieumissiemerk' blijkt te zijn.
Hoe wil Unilever die 'flink gezondere' producten maken? Simpel, zegt Faber, door minder zout en meer groente in zijn producten te stoppen, en veelgebruikte kruidenmixen 'versterken' met micronutriënten om tekorten tegen te gaan. Daarnaast denkt Unilever mee te kunnen liften met de 'kookrenaissance' die tijdens de covidpandemie ontstond. Want hoewel mensen proberen met verse ingrediënten zelf te koken, weten ze vaak niet hoe daar iets smakelijks mee te maken. "Daar komen onze producten om de hoek kijken," zegt een trotse Faber. Unilever is niet voor niets groot in pakjes, bakjes, zakjes en sauzen.
Lees alles over reageren in de gespreksregels.