Deze toename is vooral te wijten aan de droge zomer van 2022. Omdat de grasopbrengst laag was, werd er minder stikstof opgenomen. Van de 312 miljoen kilogram verdween 84 miljoen naar de lucht en werd 228 miljoen niet benut in de bodem. Sinds 2018 was het stikstofoverschot niet zo hoog. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde Mineralenbalans landbouw van het CBS.

Het stikstofoverschot wordt niet gemeten maar berekend door de aangevoerde stikstof (zoals in krachtvoer en kunstmest) te verminderen met de stikstof die wordt opgenomen in dierlijke en plantaardige producten, en de stikstof die de landbouw verlaat via export, mestverwerking of gebruik door particulieren. Een hoog stikstofoverschot is schadelijk voor het milieu, omdat het kan leiden tot vermesting en verzuring van bodem en oppervlaktewater.

De droge zomer had grote gevolgen voor de hoeveelheid stikstof in gras. Er werd slechts 229 miljoen kilogram stikstof van het land gehaald in de vorm van grondstoffen voor veevoer. De veehouderij had echter 257 miljoen kilogram nodig, wat leidde tot een tekort dat gecompenseerd moest worden uit ruwvoervoorraden. Anders dan voor het gras, was 2022 wel een groeizaam jaar voor akkerbouwgewassen. De afgevoerde stikstof in deze producten steeg met 8,4%, tot 90 miljoen kilogram.

De twee grootste bronnen van stikstof in de landbouw waren krachtvoer (410 miljoen kilogram) en kunstmest (194 miljoen kilogram). Het gebruik van kunstmest nam af, waarschijnlijk door de stijgende prijzen als gevolg van hogere gasprijzen.

De totale hoeveelheid stikstof uit dierlijke mest daalde van 471 miljoen kilogram in 2021 naar 467 miljoen in 2022. Dit kwam onder andere doordat de samenstelling van het ruwvoer veranderde en het aantal varkens en kippen afnam. Deze dieren eten enkel krachtvoer, geen ruwvoer.

Onder het demissionaire kabinet was mogelijk een nieuwe maatregel te verwachten geweest om mesttoepassingen weersverwachtingafhankelijk te maken. Dat zou een complexe, niet gemakkelijk effectief toe te passen regel zijn geworden. Het zittende kabinet zal vermoedelijk niet voor zo'n weersafhankelijke spelregel kiezen. Het fictieve voorbeeld laat zien dat ieder incident nieuwe regelgeving met zich mee kan brengen.
Dit artikel afdrukken