Zorgen de huidige economische omstandigheden misschien als vanzelf voor een 'duurzamer' gedrag? De bomen reiken immers niet tot in de hemel.

De crisis beïnvloedt het koopgedrag van consumenten niet alleen op de korte, maar ook op de lange termijn. Het is waarschijnlijk dat de psychologie van de consument na de recessie voorgoed zal zijn veranderd. Dit is vooral in de VS merkbaar. De frequentie van restaurant- en cafébezoek vermindert; de aankoop van voedsel in supermarkten verschuift naar meer seizoensgebonden en dus vaak ook goedkopere producten. Minder cafébezoek betekent nog niet dat er minder gedronken wordt.
Integendeel, volgens cijfers van Nielsen werd dit jaar in de VS al meer wijn (+8,1%) en sterke drank (2,7%) verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Mensen drinken dus meer thuis. Ook eten in blik (+11,5%), vers vlees (+7,3%), pasta (+4,4%) en snoep (+1,9%) scoren goed. Net als voorbehoedsmiddelen zoals condooms, die een stijging van 1,5% laten optekenen. Mensen blijven klaarblijkelijk ook `s avonds vaker thuis. Aan de andere kant van het spectrum zijn het vooral niet-onontbeerlijke zaken die in de winkelrekken worden gelaten; batterijen (-8,8%), cosmetica (-10,8%), mineraal water (-11%), magazines (-17%) en camera`s (-31,5%).

Hoewel consumenten wereldwijd hun koopgedrag aanpassen verschilt het bezuinigingsgedrag per landen regio. Zo blijkt uit onderzoek van Ipsos MORI dat 56% van de Britten minder is gaan uitgeven en 55% prijs als doorslaggevende factor noemt in het aankoopproces. De Nederlandse consument is veerkrachtiger; 40% zegt minder aan voeding uit te geven nu de prijzen sneller stijgen dan het inkomen. Deels zijn de verschillen te verklaren door culturele factoren, zoals de prioriteit die voeding heeft. De landen waar de prijs van levensmiddelen de grootste invloed heeft zijn de BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China), gevolgd door de regio Asia Pacific. In Noord-Europa en Amerika is prijs wat minder cruciaal.


Bron: Express.be / MD Info met dank aan MKB-net
Dit artikel afdrukken