imageHet bureau Trendbox onderzoekt al 18 jaar de eetgewoonten in Nederland. In 2001 vond 25% van de consumenten het leuk om te koken. In 2004 steeg dat tot 34% om in 2006 weer te zakken naar 29%. Het aantal kokers – liefhebbers of niet – blijft vrij constant: in 1991 was dat 58% van de huishoudens, in 2006 was dat 59%. De rest accepteert dat zij om wat voor reden dan ook niet in staat is om zelf te koken. Dat zijn consumenten van de kant-en-klaarmaaltijden die tussendoor ook snacken, aldus directeur Ruurd Hielkema van Trendbox. Ook in de groep waar wel wordt gekookt neemt het vertrouwen in kant-en-klaaralternatieven wel toe, meent Hielkema. Daartoe worden ze enigszins geholpen door slimme marketing van Albert Heijn en de Hema. Consumenten willen of kunnen ook niet lang meer in de keuken staan. Daar zijn twee zaken debet aan: het stijgend aantal eenpersoonshuishoudens en het toenemend aantal werkende vrouwen.

Supermarkten spelen daar al langer op in. Een blik op de recepten van AH-blad Allerhande zegt genoeg. Niet de verse ingrediënten spelen de boventoon, maar de blikjes, zakjes en pakjes van het een of ander, en niet te vergeten de kant-en-klare sauzen. Koken is meer assembleren geworden.

bron: Trouw
Dit artikel afdrukken