Unilever ontkent het. Ze weten dat het kan, maar ze doen het niet. Je kunt tegenwoordig warme ijsjes maken die net zo lekker zijn als koude.
Afgelopen zaterdag stond er een artikel in NRC Handelsblad over Unilever's onderzoek naar ijsjes die niet meer lekken en smelten. Handig, want vanwege zo'n lekkend Conotopje of raketje heeft iedereen wel eens een vlek op z'n net schone T-shirt of polo gekregen. Heel vervelend als je er nog de hele dag mee door moet.

Ongetwijfeld vanuit dezelfde bron meldde de London Times van afgelopen maandag dat Unilever samen met onderzoekers uit Cambridge (alweer niet Wageningen!) niet alleen op zoek is naar niet-lekkend, maar ook naar warm ijs. Voortaan zou je geen bevroren Raketten, Magnum's en Ben & Jerry's meer kopen, maar gewoon WARME. Net voor je ze gaat eten bevries je ze even thuis. Dat scheelt bergen energie en dus CO2 uitstoot en dat vinden consumenten tegenwoordig leuk. Marketeers ook, want dan kunnen ze zeggen dat hun product 'groen' is. Daags erop ontkende Unilever dat het bedrijf op zoek is naar warm ijs. Opmerkelijk, die nadruk.

Ik denk dat Unilever zich realiseert dat consumenten geen namaakijs willen. Uiteraard, ijs is ijs. Behalve een domoor, maakt ook niemand een Porsche die begrensd is op 130. Zo'n ding moet scheuren, met piepende banden.
Kennelijk dachten die vrolijke journalisten dat alles kan. Zij denken dat consumenten denken dat hun achterkleinkinderen door het eten van zo'n ijsje nog van dezelfde wereld genieten als wij. Ze kopen graag hun geweten af met een warm ijsje en stappen daarna weer in hun Prius op weg naar het vliegveld. Om van ver weg van hun vierde vakantie te gaan genieten. Natuurlijk zouden ze dat graag doen met een Prius-vliegtuig, maar dat is er nog niet. Dus eten ze ook in Marrakech maar een warm ijsje. Dan mag je ook weer terugvliegen.

Zo zit het dus niet. Echte marketeers weten beter. Er zijn grenzen aan wat we willen begrijpen. Warm ijs past zelfs niet in ons Priussende gepruts.

Dit artikel afdrukken