De proefpersonen kregen pillen tegen migraine-aanvallen mee met één van drie boodschappen: 1. het is een placebo, 2. het kan of een placebo of de echte pil zijn, 3. het is de echte pil. De patiënten die een placebo kregen, meldden een toenemende effectiviteit van het middel al naar gelang de boodschap die ze mee hadden gekregen. Opvallend was dat ze, zelfs als ze een placebo hadden gekregen met de boodschap dat het ook echt een placebo was, pijnverlichting rapporteerden. Hetzelfde verschijnsel deed zich voor met de echte pillen: de effectiviteit ervan nam toe naarmate de boodschap positiever was.
De effectieve werking van de echte pil die als placebo gegeven werd, en van de placebopil die als echte pil benoemd werd bleek gelijk.
In vergelijking met het niet ingrijpen bij een migraine-aanval bleek de placebopil, met welke boodschap die ook gegeven werd, voor meer dan 50% bij te dragen in het effect van het medicijn. De communicatie bij de medicatie, en het ritueel van 'een pil nemen' zijn belangrijke aspecten van de behandeling.
In De Volkskrant toont hoogleraar gezondheidspsychologie Jozien Bensing van de Universiteit Utrecht zich opgetogen over de conclusie. Zij pleit al jaren voor het actief toepassen van het placebo-effect in de gezondheidszorg. Communicatie en het bijbehorende 'verwachtingsmanagement' kunnen het succes van behandelingen vergroten.
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Stuk in skepsis over het placebo-effect (2004). Hoe dan ook: het blijft een effect, dat placebo-effect.
Je kan jezelf idd ook ziek denken, of beter denken, ligt eraan waaraan je denkt. Sommige mensen zijn ook ziek te praten, je hebt het tegen ze over iets waar je zus of zo van kan krijgen en dan 'krijgen' ze het ook en zodoende kan je mensen ook beter praten.
@henk, wie weet?
Next step: beeld uzelf in dat u een pil slikt: (placebo of echt maakt niet uit:) het werkt!