foto: zapxpxau
Eerder deze week consteerden we al dat omega-3 vetzuren hot zijn. Zo hot dat ze in varkens worden geïmplementeerd, zodat je vlees krijgt dat niet naar vis smaakt en de mensen ten dienste staat die geen vis blieven. Vandaag lees ik dat in Noorwegen voor kinderen, cq. de jongerenmarkt, snoepjes zijn ontwikkeld die de omega-3 vetzuren bezitten. Dan krijgen ze in ieder geval de o zo belangrijke vetzuren binnen. Wat blijkt?
De kinderen zijn allerter door dit vetzuur, ze hebben meer aandacht bij de les en leren beter. Aldus de Noorse wetenschappers. Reden te meer om hier iets mee te doen. Kinderen zijn nu eenmaal niet zo gek op vis, de vissticks daargelaten, en dus heeft men aan iets gedacht wat ieder kind lekker vindt : snoep. Er wordt niet gesproken over de nadelige kanten van snoep, zoals bijvoorbeeld koolhydraten, tandbederf etc. Nee we gaan voor gezonde snoepjes! Hoe bizar dit ook moge klinken.
Waarom is men toch zo bezig met de vetzuren omega 3 en 6 vroeg ik mij af, mede nieuwsgierig geworden door Dick's posting van woensdag met die prachtige varkensfoto. De laatste maanden komen steeds meer onderzoekers met resultaten over dit ‘wondermiddel’
In cijfers gaat het er dus zo uit zien: De omzet van de Omega 3 markt vertegenwoordigde in 2004 maar liefs een bedrag van € 116 miljoen en de verwachtingen zijn dat dit in 2005 met zeker 8% zal gaan stijgen. We spreken dan over een bedrag van ruim €125 miljoen. In dit tempo spreken we al snel over een omzet van ca. € 135 miljoen in 2006!
Tsja... ben bang dat deze melkkoe nog niet eens is opgestart!
Bron: Foodnavigator.com
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wat ik nog vergat: omega-3's komen vooral uit vette zeevis. Veel van die vis bevat weer PCB's (ook weer zo'n negatief bij-effect). Hoe zouden ze daar nou mee omgaan? Voedingssupplementen-jongens rechtvaardigen een hogere prijs voor het ene supplement in omega-3 boven het andere door te wijzen op de zuiverheid ervan.
Wageningen krijgt het nog druk en zit dus ook in het hart van een goedgekozen business case!
In Wageningen wordt een studie gestart naar de trade-off tussen positieve en negatieve effecten van etenswaar. In het kader van het ééndimensionale denken ('goed voor hart en bloedvaten', 'maakt je kinderen rustig'- één van de effecten van Omega-3's) is er heel wat voeding die vanuit 1 optiek prima is, maar een vervelend bij-effect heeft dat niet gecommuniceerd wordt. Denk niet alleen aan die kindertandjes, maar ook aan anti-oxidantrijke groenten uit rivierbeddingen langs rivieren die nog altijd heel wat zware metalen en ander vuil naar zee vervoeren. Het beschermt via de voorkant, maar valt via de achterdeur weer aan.
Zover zijn we dus al:)