Werkt het en hoe gaat het nu verder?, vroeg Karin zich af. De online versie van The Independent laat de resultaten zien van Jamie Oliver's campagne "Feed Me Better" voor schoolkinderen. In het najaar komt er weer een nieuwe serie van deze media-hit, die mede ondersteunend werkt bij de verkopen van Jamie's lijn van food, olie en keukengerei (in Ndl. o.m. te vinden bij De Bijenkorf en AH). De resultaten zijn fors. 400.000 kinderen eten 'de rommel' van school niet meer. De omzet van schoolcateraars is met 12,5% gezakt. Zelfs scholen waar al wel gezond werd gegeten hebben hun schoolmaaltijden-omzet zien dalen. Mensen geloven immers wat ze zien. 'Schooleten' is voortaan fout, dus ook het goede.

Nog een ander probleempje: ouders zijn hun kinderen weer eten van thuis mee gaan geven. Omdat die niet meer kunnen koken en geen idee hebben van goed eten zijn de kinderen van de regen in de drup gekomen. Zoals Oliver het zegt: 'Even the best packed lunch is a shit packed lunch'. 't Is maar dat je het weet.
Pedagogen zeggen het ook altijd: het probleem ligt bij de ouders niet bij de kinderen.

Jamie ziet de kracht - en zwakte - van de mediawereld: tussen waarheid en droom gaat veel schijn schuil.

Kijk nou naar het berichtje op Zibb.nl over een onderzoek van de Erasmus Universiteit over gezond eten. Tachtig procent van de Nederlanders zou het willen. Vergelijk dat met het bericht over K&K eten van Datamonitor en je snapt waar het heen gaat: pre-packed healthy meals. Een massamarkt! Niets zelf koken, maar gezonde oplossingen voor, zoals Jamie het ongetwijfeld zou noemen, 'morons'. Tegen de tijd dat hij zelf in die markt stapt zal dat taalgebruik wel wijzigen :)

Dit artikel afdrukken