Koffieboeren zijn door deze trend weer in staat om op kwaliteit te concurreren en een dikker belegde boterham te verdienen. De trend is bovendien duurzaam volgens een geinterviewde deskundige in NRC: „Max Havelaar wordt gekocht uit schuldgevoel. Waardoor het ook een eenmalige aankoop kan blijven. Maar wanneer je een paar weken goede koffie drinkt, wil je nooit meer terug.”
Het ontwikkelen van een verfijnde smaak door kapitalistische, statusgeorienteerde urbans leidt dus tot een betere positie van de derde-wereldboer en doet dat uiteindelijk misschien beter dan een meer socialistische, egalitaristische aanpak. Dat is niet zo raar, want de derde-wereldboer richt zich graag op luxeproducten als koffie en thee, met een grote bandbreedte aan kwaliteiten en daardoor een ingeweven snobappeal. De ongelijkheid in de wereld kan verminderen door ongelijkheid te omarmen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Moraal: wij moeten nog rijker worden, want anders zal het Zuiden straatarm blijven? De omgekeerde wereld.
Doe me denken aan de mensen achter dit verhaal "I Buy Goods from Poorer Countries"
en dat is dus volgens mij de sleutel. Het niet meer terug kunnen omdat je gewoon merkt hoe lekker puur kan zijn. Geef iedereen een maand echt eten...en de smaakpapillen doen de rest.
Eerst de koffie, vervolgens cholcolade, dan de doorgerijpte entrecotes ..... what's next?