De World Expo in Milaan is bedoeld om de wereld te verbazen met nieuwe ontwikkelingen rond het thema Feeding the World, Energy for Life. Columnist Bart Manders heeft er maar één woord voor over: clichékermis.
Het thema Feeding the World, Energy for Life zou voor Nederland een uitgelezen gelegenheid kunnen zijn om zich te presenteren als innovatieve agrifood-voorloper en wereldspeler.
Vol verwachting
In zijn column in de printversie van Meat & Co begeeft Bart Manders zich dan ook vol verwachting naar het Expoterrein. "Ik vergaap me aan de landenpaviljoens, in de vorm van huizen, bunkers en boulevards, waarop architecten uit de hele wereld zich hebben uitgeleefd. Ik verbaas me echter over de foodclichés waaraan de deelnemers zich bezondigen. In het Belgische paviljoen worden bezoekers vergast op bier en bonbons, bij de Italianen kan ijs worden verorberd en op het Indiase paviljoen is er Basmatirijst. Producenten, retailers én consumenten ontdekken er niets nieuws."
Manders vestigt zijn hoop op het Nederlandse paviljoen, dat de naam 'Share, Grow & Live' meegekregen heeft. "Wat leeswerk vooraf leerde me dat ons paviljoen 'een beleving creëert en een gevoel van vreugde opwekt'. En het moet gezegd: in no time dreig ik uit mijn dak te gaan op de opzwepende 'kadung kadung' dancemuziek, die een DJ vanachter zijn retro draaitafel over het terrein laat schallen. Nederland is immers een land van wereldberoemde dj's als Tiësto! Daarom is het Nederlands paviljoen ingericht als festivalterrein. Een terrein verrijkt met foodtrucks, die lijken weggerukt van de braderie in Babberich. Zij verkopen Hollands' culinaire trots: bitterballen (7 stuks voor 8 euro!), worstenbroodjes, broodjes beenham, hamburgers en mini-pancakes. [..] Wat zonde dat ons cultuurgoed niet ook wordt vertegenwoordigd door klompen en molens!
Ergens wordt aandacht besteed aan duurzame onderzoeksprojecten van Wageningen UR. Informatieborden en computerschermen geven een schamele indruk van projecten als afvalwaterzuivering met algen, invloeden van klimaatveranderingen op landbouwopbrengsten en suikerbiet als grondstof voor frisdrankflessen. Een even sfeer- als dynamiekloos geheel, waarover onvoldoende is nagedacht."
Manders besluit: "Had de regering nou maar vertrouwd op haar eerste ingeving [om af te zien van deelname]. Dan was ons deze kermis op een wereldpodium bespaard gebleven. Nederland moet zich de (bitter)ballen uit zijn broek schamen voor zijn expobijdrage."
De World Expo Milan duurt nog tot 31 oktober. In 2025 wil Rotterdam de World Expo huisvesten.
Fotocredits: worldexpomilaan2015.nl
Dit artikel afdrukken
Vol verwachting
In zijn column in de printversie van Meat & Co begeeft Bart Manders zich dan ook vol verwachting naar het Expoterrein. "Ik vergaap me aan de landenpaviljoens, in de vorm van huizen, bunkers en boulevards, waarop architecten uit de hele wereld zich hebben uitgeleefd. Ik verbaas me echter over de foodclichés waaraan de deelnemers zich bezondigen. In het Belgische paviljoen worden bezoekers vergast op bier en bonbons, bij de Italianen kan ijs worden verorberd en op het Indiase paviljoen is er Basmatirijst. Producenten, retailers én consumenten ontdekken er niets nieuws."
Een terrein verrijkt met foodtrucks, die lijken weggerukt van de braderie in Babberich. Zij verkopen Hollands' culinaire trots: bitterballen (7 stuks voor 8 euro!), worstenbroodjes, broodjes beenham, hamburgers en mini-pancakes. [..] Wat zonde dat ons cultuurgoed niet ook wordt vertegenwoordigd door klompen en molens!Holland Paviljoen
Manders vestigt zijn hoop op het Nederlandse paviljoen, dat de naam 'Share, Grow & Live' meegekregen heeft. "Wat leeswerk vooraf leerde me dat ons paviljoen 'een beleving creëert en een gevoel van vreugde opwekt'. En het moet gezegd: in no time dreig ik uit mijn dak te gaan op de opzwepende 'kadung kadung' dancemuziek, die een DJ vanachter zijn retro draaitafel over het terrein laat schallen. Nederland is immers een land van wereldberoemde dj's als Tiësto! Daarom is het Nederlands paviljoen ingericht als festivalterrein. Een terrein verrijkt met foodtrucks, die lijken weggerukt van de braderie in Babberich. Zij verkopen Hollands' culinaire trots: bitterballen (7 stuks voor 8 euro!), worstenbroodjes, broodjes beenham, hamburgers en mini-pancakes. [..] Wat zonde dat ons cultuurgoed niet ook wordt vertegenwoordigd door klompen en molens!
Ergens wordt aandacht besteed aan duurzame onderzoeksprojecten van Wageningen UR. Informatieborden en computerschermen geven een schamele indruk van projecten als afvalwaterzuivering met algen, invloeden van klimaatveranderingen op landbouwopbrengsten en suikerbiet als grondstof voor frisdrankflessen. Een even sfeer- als dynamiekloos geheel, waarover onvoldoende is nagedacht."
Manders besluit: "Had de regering nou maar vertrouwd op haar eerste ingeving [om af te zien van deelname]. Dan was ons deze kermis op een wereldpodium bespaard gebleven. Nederland moet zich de (bitter)ballen uit zijn broek schamen voor zijn expobijdrage."
De World Expo Milan duurt nog tot 31 oktober. In 2025 wil Rotterdam de World Expo huisvesten.
Fotocredits: worldexpomilaan2015.nl
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Dick, wat ik daar vier keer deed? Er is ook een EU Paviljoen (iemand die daar de Disney film gezien heeft over landbouw en onderzoek - wat vinden we daarvan ?) en die hebben daar ook een seminar ruimte voor 80 mensen. Daar is vrijwel dagelijks een EU onderzoeksproject of een andere discussie. En daar presenteerden wij een groot EU project over voeding en gezondheid en ik was er om een project over risico-management in de landbouw van commentaar te voorzien. De derde keer was ik in dezelfde ruimte op uitnodiging van de EU om commentaar te geven op hun landbouwkundige onderzoeksstrategie. En last but not least: in augustus confereerden 1200 landbouweconomen uit de hele wereld in Milaan, daar 6 jaar geleden naar toe gelokt (bij de keuze voor een volgende congressite) met de Expo, en dus was er een bezoek. Vandaar.
Ik ben benieuwd naar de evaluatie van de NL Expo inzending vanuit het oogpunt van de bezoekers: was het een geslaagde, bezoekers-georiënteerde stand die weer eens wat anders was dan al die gebouwde paviljoens of had die bezoeker ook verwacht dat wij technische hoogstandjes zouden zenden in een gebouw van MVRDV?
Ik had het genoegen op het Paviljoen te zijn na een congres presentatie over gezond eten in Milaan.
Ik was van een aantal landen zeer onder de indruk over het thema "food for Future and health"
Ik deel volledig de mening van Manders.
# 1 Het is wat te makkelijk om maar direct naar andere landen te wijzen die er inhoudelijk ook niet veel van maakten.
Ik heb mij ter plekke ook geschaamd voor het beeld dat het paviljoen oproept met snack-caravans en onprofessioneel uitziende project beschrijvingen van een land dat in de top van voedsel exporterende landen staat.
In de topsport geld een gouden regel "als je geblesseerd bent speel dan beter niet"
Goed idee om Rotterdam 2025 hier eens te agenderen: wat zetten we in de etalage? Wat is het thema?
Schot voor de boeg: de consequenties van de eigen keuze. Zou wel eens tikje negatief kunnen uitpakken, maar alla. We hebben genoeg braderieën in Europa. En graag High Tech.
Krijn, duim! It's just fashion. Ik heb me vandaag kapot zitten ergeren aan alle tweets die ik zag langskomen over KOST en een zgn. Nederlandse eetcultuur.* Het gaat nergens over en is schaamteloze zelfbevrediging. Inderdaad: zijn er ook nog ideeën die wel ergens over gaan?
Wel een vraag: wat doe je 4x op zo'n kermisterrein?
*1 uitzondering: Linda Rodenburg had het over ons moralisme
Ik heb deze zomer het genoegen gehad een keer of 4 op de Expo te zijn. En met plezier. Inderdaad is het vooral op toerisme en eten gericht: elk land zet zijn typerend voedsel (clichés zo je wil) in de etalage en roept je op tot een vakantiereisje. En zo drink je bij de Belgen bier en koop je frieten of wafels. Eataly presenteert voor elke Italiaanse regio zijn eigen keuken. Frankrijk heeft zijn paviljoen van een voortuin met graan en andere gewassen voorzien, maar presenteert bij de uitgang weer een klassieke boulangerie. Buy the T-shirt en een flute.
In dat opzicht is er m.i. geen reden erg negatief te doen over het Nederlandse paviljoen. Integendeel. Het leuke is eigenlijk dat door de opstelling van het kabinet er geen paviljoen gebouwd is en de organisatoren onder tijdsdruk gekozen hebben voor de rage van street food trucks. In dat opzicht zie je wel iets innovatiefs en iets wat afwijkt van al die andere landen die wel een gebouw door een architect van naam hebben neergezet.
Het is niet het paviljoen met de langste rijen maar het ligt niet ongunstig en het trekt redelijk wat mensen (op de momenten dat ik er was) zonder dat er van die wachtrijen zijn zoals bij enkele ander top-paviljoens.
De buitenlanders die ik het liet zien (na een lezingen cyclus in het EU paviljoen) konden het wel appreciëren, inclusief het verhaal over de totstandkoming, de Heineken-lounge en de kopie van het restaurant de Kas (dat me overigens niet heel druk leek).
Kortom de Expo is best een leuk dagje uit, maar verwacht geen High Culture. En een tip: ga 's avonds, dan betaal je maar iets van 5 in plaats van 39 euro en kun je er gezellig eten in een keuken naar keuze.
Maar misschien wordt het tijd voor ideeën voor Rotterdam2025?