Wat ze gedaan hebben is het verdriet van een kind dat een ouder verliest exploiteren als een manier om een band te creëren met die jonge mensen en de achterblijvende ouderMcDonald's maakte een televisiefilmpje waarin een jongen aan zijn moeder vraagt wat voor iemand zijn overleden vader was. Moeder en zoon gaan al pratend aan de wandel en komen uiteindelijk bij McDonald's terecht. Op het moment dat de jongen in zijn Fish-o-Filet hapt, zegt moeder dromerig: "dat at je vader ook altijd".
De 'feel good'-reclame schoot veel kijkers in het verkeerde keelgat. Op de sociale media klinken de commentaren van "walgelijk" en "schande" tot "een cynische uitbuiting van een emotioneel beladen situatie voor merkpromotie". De Britse rouwverwerkingsorganisatie Grief Encounter kreeg talloze klachten binnen. Shelley Gilbert van de organisatie is duidelijk in haar oordeel: "wat ze gedaan hebben is het verdriet van een kind dat een ouder verliest exploiteren als een manier om een band te creëren met die jonge mensen en de achterblijvende ouder".
De Britse Advertising Standards Authority kreeg ook klachten binnen en bekijkt of er gronden zijn voor nader onderzoek. McDonald's liet het zover niet komen en trok inmiddels de campagne, die de komende maanden te zien zou zijn, schielijk terug. Met verontschuldigingen.
Tweets about #mcdonald's advert
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Kijk, Aart geeft de oplossing. Goeie techniek, verkeerde kanaal. McDo moet van bureau wisselen.
Weet je wat de grap is? Dat dit soort commercials gewoon in tv-drama's verstopt zitten. Product placement heet dat. En als je dat een beetje subtiel doet, valt geen mens erover.
Ik vind het eerlijk gezegd een prachtig filmpje. In een TV-drama zou niemand erover vallen.
De vraag is natuurlijk: waarom worden mensen boos als je hun gevoelens objectiveert en teruggeeft om er juist commercieel bindende emotie mee op te roepen? Het roept emotie op. Dat is duidelijk.