Het fastfoodconcern had het zo goed bedoeld. Het bedrijf wilde "de rol die McDonald's in het dagelijks leven van onze klanten speelt in het zonnetje zetten - in goede en slechte tijden", aldus een woordvoerder.

Wat ze gedaan hebben is het verdriet van een kind dat een ouder verliest exploiteren als een manier om een band te creëren met die jonge mensen en de achterblijvende ouder
McDonald's maakte een televisiefilmpje waarin een jongen aan zijn moeder vraagt wat voor iemand zijn overleden vader was. Moeder en zoon gaan al pratend aan de wandel en komen uiteindelijk bij McDonald's terecht. Op het moment dat de jongen in zijn Fish-o-Filet hapt, zegt moeder dromerig: "dat at je vader ook altijd".

De 'feel good'-reclame schoot veel kijkers in het verkeerde keelgat. Op de sociale media klinken de commentaren van "walgelijk" en "schande" tot "een cynische uitbuiting van een emotioneel beladen situatie voor merkpromotie". De Britse rouwverwerkingsorganisatie Grief Encounter kreeg talloze klachten binnen. Shelley Gilbert van de organisatie is duidelijk in haar oordeel: "wat ze gedaan hebben is het verdriet van een kind dat een ouder verliest exploiteren als een manier om een band te creëren met die jonge mensen en de achterblijvende ouder".

De Britse Advertising Standards Authority kreeg ook klachten binnen en bekijkt of er gronden zijn voor nader onderzoek. McDonald's liet het zover niet komen en trok inmiddels de campagne, die de komende maanden te zien zou zijn, schielijk terug. Met verontschuldigingen.



Dit artikel afdrukken