De Britse Advertising Standards Authority (ASA) doet online junkfoodreclame op kinderwebsites en YouTube kanalen van onder meer McDonald’s, Marks & Spencer en Asda in de ban. De reclame-autoriteit vindt het ongepast dat kinderen reclame te zien krijgen van ongezonde voedselproducten. Dat schrijft The Independent.

De ASA ging eind vorig jaar in de aanloop naar Kerst undercover met online profielen met kinderavatars. Van de 41.030 advertenties op websites en YouTube-kanalen die jongeren regelmatig bezoeken ging 2,3% over producten met een hoog vet-, zout- of suikergehalte. Hoewel dat relatief weinig ongepaste commercials zijn, is de ASA tegen alle reclame voor junkfood die gericht is op kinderen.

De Britse reclamecommissie (CAP) vroeg de voedingsmiddelenbedrijven meteen maatregelen te nemen zodat kinderen de reclame niet meer zouden zien. Bovendien moesten de bedrijven, waaronder ook KFC, Kellog’s, Lidl en Pringles, informatie over hun systemen verstrekken om te voorkomen dat kinderen in de toekomst weer blootgesteld worden aan dergelijke advertenties.

De ASA is van plan in de toekomst vaker soortgelijke nalevingscontroles uitvoeren.
Independent - Junk food adverts banned for targeting children online
  • Deel
Druk af