Eén van de belangrijkste grondstoffen voor de transitie van fossiele- naar stekkerauto's is lithium. Dat strategische mineraal is nodig voor de batterijen en dus zijn grote autofabrikanten als VW en Mercedes-Benz naarstig op zoek naar lithiumleveranciers over de hele wereld. Tot nu toe wordt lithium vooral in Zuid-Amerika en Australië gedolven. Dat gaat gepaard met veel waterverbruik (ten koste van landbouw én natuur) en verwoeste landschappen. Ook is na de winning nog een omslachtig en vervuilend opwerkingsproces nodig, dat meestal in China plaatsvindt. Pas dan komt het 'witte goud', al dan niet via andere Aziatische landen, naar Europa. En dat kan heel anders, claimt het beursgenoteerde bedrijf Vulcan Energy Resources. Duitsland blijkt te beschikken over een overvloed aan lithium in het grondwater.
Enkele kilometers onder de Oberrheingraben, een laagvlakte die loopt van Frankfurt, via Straatsburg, tot Basel, bevinden zich grote voorraden lithiumrijke pekel. Die voorraden wil Vulcan Energy Resources volledig klimaatneutraal en 'schoon' gaan mijnen.
Vulcan stelt voor het warme grondwater via geothermische boringen naar boven te halen en bij lagere temperaturen te filteren om het lithium eruit te halen. De afgewerkte pekel kan dan weer de grond in. Het thermale water wordt gebruikt voor het winnen van hernieuwbare energie, die ingezet wordt voor de boringen en oppompen van de pekel. Tot nu toe was aardwarmte relatief duur, maar in de huidige energiecrisis is die drempel ineens geslecht. Volgens Vulcan zou Duitsland met geothermisch opgewekte warmte in potentie een kwart van zijn verwarmingsbehoefte kunnen dekken. Het overschot aan energie verkoopt Vulcan aan regionale energieleveranciers en wordt gebruikt voor stadsverwarming.
En het lithium? Dat produceert Vulcan voor de tientallen autobatterijfabrieken die in Europa op dit moment als paddenstoelen uit de grond schieten, ten einde minder afhankelijk te worden van de import van essentiële grondstoffen en de e-transitie te versnellen. Op dit moment komt 80% van alle benodigde lithium uit China en dat botst met het streven naar economische soevereiniteit, schrijft het Financieele Dagblad.
Vulcan belooft vanaf 2025 jaarlijks 40.000 ton lithium te kunnen winnen, genoeg om jaarlijks 1 miljoen elektrische auto's van lithiumbatterijen te voorzien. Dat lijkt indrukwekkend maar is een schijntje in verhouding tot de 700.000 ton lithiumhydroxide waar Europa in 2030 behoefte aan zal hebben. Op dit moment bedraagt de totale wereldmarkt zo'n 200.000 ton. Geen zorgen, zegt Vulcan, we kunnen met de Duitse lithiumreserves onze productie ook vertienvoudigen.
Dan is er alleen wel geld nodig. Tot nu toe haalde Vulcan 'enkele honderden miljoenen' euro's op bij investeerders. Voor de volgende fase is nog zeker €700 miljoen nodig en daarna nog eens €1,1 miljard. Hoewel Vulcan nog geen serieuze hoeveelheden lithium naar boven haalde, staan autofabrikanten in de rij. Er liggen al langjarige leveringscontracten met autofabrikanten Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel), Renault en VW. Vulcan is er nuchter onder. "Dat zijn forse kapitaalinvesteringen," erkent Vulcan-cfo Markus Ritzauer in het FD. "Maar we kunnen de projecten snel opschalen en ook terugverdienen. We hebben de hele verwachte productie aan lithium al verkocht, maar ook alle warmte."
Dit artikel afdrukken
Vulcan stelt voor het warme grondwater via geothermische boringen naar boven te halen en bij lagere temperaturen te filteren om het lithium eruit te halen. De afgewerkte pekel kan dan weer de grond in. Het thermale water wordt gebruikt voor het winnen van hernieuwbare energie, die ingezet wordt voor de boringen en oppompen van de pekel. Tot nu toe was aardwarmte relatief duur, maar in de huidige energiecrisis is die drempel ineens geslecht. Volgens Vulcan zou Duitsland met geothermisch opgewekte warmte in potentie een kwart van zijn verwarmingsbehoefte kunnen dekken. Het overschot aan energie verkoopt Vulcan aan regionale energieleveranciers en wordt gebruikt voor stadsverwarming.
En het lithium? Dat produceert Vulcan voor de tientallen autobatterijfabrieken die in Europa op dit moment als paddenstoelen uit de grond schieten, ten einde minder afhankelijk te worden van de import van essentiële grondstoffen en de e-transitie te versnellen. Op dit moment komt 80% van alle benodigde lithium uit China en dat botst met het streven naar economische soevereiniteit, schrijft het Financieele Dagblad.
Vulcan belooft vanaf 2025 jaarlijks 40.000 ton lithium te kunnen winnen, genoeg om jaarlijks 1 miljoen elektrische auto's van lithiumbatterijen te voorzien. Dat lijkt indrukwekkend maar is een schijntje in verhouding tot de 700.000 ton lithiumhydroxide waar Europa in 2030 behoefte aan zal hebben. Op dit moment bedraagt de totale wereldmarkt zo'n 200.000 ton. Geen zorgen, zegt Vulcan, we kunnen met de Duitse lithiumreserves onze productie ook vertienvoudigen.
Dan is er alleen wel geld nodig. Tot nu toe haalde Vulcan 'enkele honderden miljoenen' euro's op bij investeerders. Voor de volgende fase is nog zeker €700 miljoen nodig en daarna nog eens €1,1 miljard. Hoewel Vulcan nog geen serieuze hoeveelheden lithium naar boven haalde, staan autofabrikanten in de rij. Er liggen al langjarige leveringscontracten met autofabrikanten Stellantis (Peugeot, Fiat, Opel), Renault en VW. Vulcan is er nuchter onder. "Dat zijn forse kapitaalinvesteringen," erkent Vulcan-cfo Markus Ritzauer in het FD. "Maar we kunnen de projecten snel opschalen en ook terugverdienen. We hebben de hele verwachte productie aan lithium al verkocht, maar ook alle warmte."
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook