In de zomer van 2023 besloot de Amerikaanse voedsel- en warenautoriteit FDA de productie en verkoop van gekweekt kippenvlees goed te keuren. De acceptatie van kweekvlees heeft duidelijk nog een hele weg af te leggen en dat is in de Verenigde Staten niet anders. Met een nogal onflatteuze reclame over het productieproces hebben tegenstanders in de VS recent de strijd tegen kweekvlees geopend.
De grootste angst van de kweekvleesindustrie is dat de technologie verkeerd wordt begrepen, zo is te lezen in een analyse van Bloomberg. Kweekvlees wordt gemaakt van zogenoemde vereeuwigde cellen, cellen die worden bewerkt om oneindig te reproduceren. In feite wordt bewust een voorstadium van kanker opgewekt in een cel buiten een dierlijk lichaam. Precies deze link met kanker vinden veel consumenten een onprettig idee.
Al is dat volgens prominente onderzoekers onterecht. Bedrijven in de sector zorgen ervoor dat er bij de productie van kweekvlees geen kankercellen worden gevormd en zelfs als mensen kankergezwellen van andere dieren eten is dat volstrekt ongevaarlijk. Uit een rondgang van Bloomberg onder kankeronderzoekers blijkt namelijk dat een kwaadaardige cel van een andere diersoort zich niet kan reproduceren in een menselijk lichaam. Het grootste gevaar zit hem dan ook in de perceptie van de consument, die zoals Bloomberg het beschrijft alleen het enge woord kanker hoort.
Berman and Company
De reclame is ingekocht door The Center for the Environment and Welfare (CEW). Naar eigen zeggen is het doel van de CEW om consumenten, bedrijven en belanghebbende te informeren over milieu- en dierenwelzijnsvraagstukken. Het hoofddoel daarbij is volgens de organisatie onderscheid te maken tussen oplossingen die echt werken en schijnoplossingen. Wat het meest in het oog springt is dat de organisatie zich in de meeste van haar onderzoeken afzet tegen de positie van 'radicale activistische organisaties'. In totaal gaan negen van de zestien onderzoeken van de CEW expliciet over de invloed van dierenwelzijnsorganisaties op de maatschappij. Daarnaast brengt de organisatie vermeende activistische organisaties in beeld.
Vleesvervangers
Het bedrijf is geen vreemde in het debat rondom alternatieven proteïne. Eerder bracht een andere organisatie van Berman and Company, The Centre for Consumer Freedom, al verschillende reclames uit over de 'gevaren van vleesvervangers.' De reclamecampagnes leverde het bureau een bronzen Polli op, de prijs voor de sterkste campagnes binnen het vak van politieke communicatie. In 2019 en 2020 bracht The Centre for Consumer Freedom al meerdere campagnes over de manier waarop vleesvervangers worden geproduceerd uit. Daarin gebruikte de organisatie leuzen als 'moet er een kankerwaarschuwing komen op nepvlees?' en 'Bill Gates wil dat jij sterk bewerkte rommel eet'. Deze campagnes zijn zeer succesvol gebleken. Het lijkt er dan ook op dat na vleesvervangers, kweekvervangers het volgende grote thema in de Amerikaanse cultuurstrijd wordt.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodBusiness.
Dit artikel afdrukken
Al is dat volgens prominente onderzoekers onterecht. Bedrijven in de sector zorgen ervoor dat er bij de productie van kweekvlees geen kankercellen worden gevormd en zelfs als mensen kankergezwellen van andere dieren eten is dat volstrekt ongevaarlijk. Uit een rondgang van Bloomberg onder kankeronderzoekers blijkt namelijk dat een kwaadaardige cel van een andere diersoort zich niet kan reproduceren in een menselijk lichaam. Het grootste gevaar zit hem dan ook in de perceptie van de consument, die zoals Bloomberg het beschrijft alleen het enge woord kanker hoort.
Bedrijven in de sector zorgen ervoor dat er bij de productie van kweekvlees geen kankercellen worden gevormd en zelfs als mensen kankergezwellen van andere dieren eten is dat volstrekt ongevaarlijkPrecies deze kwetsbaarheid wordt in de recente publiekscampagne uitgebuit. Sinds kort is op de Amerikaanse zender Fox een reclame te zien waar kweekvlees wordt beschreven als een cel die groeit als een tumor nadat je het in bad van chemicaliën legt. De advertentie verwijst consumenten die meer willen weten naar labmeat.com. Op de site is te lezen dat er nog geen langetermijnstudies naar de voedingswaarden en gezondheid van kweekvlees bestaan. Daarnaast wordt er verwezen naar een voorpublicatie van een onderzoek van april 2023 (dat nog geen peer review heeft ondergaan) waaruit blijkt dat de impact van kweekvlees op het klimaat 25 keer groter is dan traditioneel vlees.
Berman and Company
De reclame is ingekocht door The Center for the Environment and Welfare (CEW). Naar eigen zeggen is het doel van de CEW om consumenten, bedrijven en belanghebbende te informeren over milieu- en dierenwelzijnsvraagstukken. Het hoofddoel daarbij is volgens de organisatie onderscheid te maken tussen oplossingen die echt werken en schijnoplossingen. Wat het meest in het oog springt is dat de organisatie zich in de meeste van haar onderzoeken afzet tegen de positie van 'radicale activistische organisaties'. In totaal gaan negen van de zestien onderzoeken van de CEW expliciet over de invloed van dierenwelzijnsorganisaties op de maatschappij. Daarnaast brengt de organisatie vermeende activistische organisaties in beeld.
Kweekvlees lijkt na vleesvervangers het volgende grote thema in de Amerikaanse cultuurstrijd te wordenOp de website van de CEW is te lezen dat Jack Hubbard directeur is van The Center of the Environment and Welfare. Op zijn linkedinpagina is te lezen dat Huberts partner is bij Berman and Company, een campagnebureau dat bekend staat om de agressieve manieren waarop hij het publiek beïnvloedt. Zo verspreidde een van de 'denktanks' van het bedrijf volgens de Washington Post de aantijging dat de dierenrechtenorganisatie The Sea Change Foundation banden zou onderhouden met de Russische overheid. De organisatie zou via een schimmige constructie in Bermuda geld van de Russische oliesector ontvangen en een doorgeefluik voor naar andere milieuorganisaties zijn.
Vleesvervangers
Het bedrijf is geen vreemde in het debat rondom alternatieven proteïne. Eerder bracht een andere organisatie van Berman and Company, The Centre for Consumer Freedom, al verschillende reclames uit over de 'gevaren van vleesvervangers.' De reclamecampagnes leverde het bureau een bronzen Polli op, de prijs voor de sterkste campagnes binnen het vak van politieke communicatie. In 2019 en 2020 bracht The Centre for Consumer Freedom al meerdere campagnes over de manier waarop vleesvervangers worden geproduceerd uit. Daarin gebruikte de organisatie leuzen als 'moet er een kankerwaarschuwing komen op nepvlees?' en 'Bill Gates wil dat jij sterk bewerkte rommel eet'. Deze campagnes zijn zeer succesvol gebleken. Het lijkt er dan ook op dat na vleesvervangers, kweekvervangers het volgende grote thema in de Amerikaanse cultuurstrijd wordt.
De anti-kweekvlees framende video op Labmeat.com:
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en FoodBusiness.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Gisteren:
Profilfoto für Jiatkibas
Jiatkibas
Hat an der Radboud-Universität Nijmegen studiert (Abschluss: 1981)
Sa
Der Nährstofflösung im vergleich mit den Nahrung/ das Leben von Freier Tiere? Welcher Qualität (mikro Nutrienten) und Geschmack ergibt das?
Einer Suppe ohne Knochen?
Wouter de Heij : ik wens je veel succes in je innovaties. Onze maatschappij heeft jou soort mensen nodig. Hoop wel dat je je Waarden overeind kan houden in alle multinationale geweld..
Frank, ik heb een project waardoor ik de komende maanden nog niet volledig kan meedoen met discussies over dit onderwerp. Het project zorgt ervoor dat ik a) technologisch zeer diep kennis heb, b) ik vrijwel alle belangrijke spelers ken. Gezien de gevoeligheid zul je me daarom op dit onderwerp niet helemaal vrij zien 'tikken' hier op dit blog. Wat ik in het verleden hierover vond, kan je zien op internet (o.a. mijn prive blogje).
Wouter: Kweekvlees en precisiefermentatie (van natuurlijke producten) kan hand in hand gaan, moet dat misschien zelfs om het bezwaar van die chemische cocktail als groeibasis weg te nemen (het principe van kweekvlees ben ik geen echte tegenstander van)
Fermentatie moet veel meer aandacht krijgen, met haar vele vele mogelijkheden (net als algen, die ook een plek verdienen bij kweekvleesvoeding). Vergeet echter niet dat er reeds vele waardevolle gefermenteerde producten bestaan. En dat 'burgers' geleerd kan worden hiermee creatief om te gaan (die kennis ook bezitten in bepaalde landen). Nu komt alles hier van boven. En wat van boven komt kent een aantal aspecten.
(denk bijv aan die 'unieke' caseï bacterie in superdure Yakult, die - niet fundamenteel verschillend - ook in veel goedkopere echte Kefir zit, samen met vele andere waardevolle bacteriën en gisten zorgdragend voor een uniek product.... wie verwerft die kennis?)
ps thuis je eigen groenten e.a. fermenteren supersimpel (er zijn zelfs speciale potten voor om het makkelijker te maken). Naast smaak een grote meerwaarde leverend aan nutriënten - ook dierlijke. Bacteriën zijn dieren... maar schimmels leveren die ook - beiden superbelangrijke vit. K leveranciers, dat een belangrijke rol speelt tegen - long - covid - Natto (Miso pasta) als meeste...
Voeg dat toe aan je falafeldeeg (lekkere extra umami), samen met wat algenpoeder ;). Tzatziki en salade - met fèta en olijven - erbij. Smullen zonder - directe - vleesconsumptie! (kweekgeitenmelk?). En veel goedkoper uit. Binnen 1 uur (1/2 uur) kan je een diepvries voorraad maken voor vele dagen. 1 kilo deeg vanaf €2,50 (tot €3,50...
@Saskia ik zie heel goed (deels) je punt maar je onderbouwde het zwak.... werd zelfs persoonlijk.. vandaar deze aanvulling op argumenten ;)
Maar de andere kant is er ook. Wouter gewetensvol en ontwikkelend bezig. En open voor echte argumenten en vragen.