Knorr introduceert een nieuwe receptenhulpje: Eat Your Feed. Het is een online tool die de Instagram-feed van een gebruiker analyseert. Want je Instagram-feed bevat misschien wel meer informatie dan je zou denken: in principe hangen aan elke afbeelding gegevens over het tijdstip waarop deze geplaatst is, vaak een geografische locatie en bijschrift. De locatie geeft de naam van land en plaats, het bijschrift - in de vorm van zinnen of hashtags - geeft context.

Knorr, een van de tien meest populaire eetmerken ter wereld, analyseert je Instagram-feed voor je en voorziet je van daaruit afgeleide gepersonaliseerde maaltijd-ideeën. Mijn wandeling langs het strand van Aberdeen blijkt goed voor een Scotch Broth. Het recept, de ingrediënten, kookmethodes en -tijd zijn allemaal in een klik te bekijken. Door de supermarkt te kiezen waar je de boodschappen wilt doen, zie je ook meteen wat het kost. Natuurlijk kun je ook meteen een online bestelling plaatsen of de ingrediënten toevoegen aan je boodschappenlijst. In het Verenigd Koninkrijk dan.

Screenshot Eat Your Feed Knorr


De tool is beschikbaar voor je mobiele telefoon, desktop of tablet. Geen Instagram? Geen probleem, zegt Knorr, je kunt ook een quiz invullen. Vegetariër, veganist of eet je glutenvrij? Ook daarmee kan de tool rekening houden.

Er komt zelfs een heus Eat Your Feed pop-up diner. Op 11 april schrapt restaurant Jones & Sons in Islington, Noord-Londen, zijn hele menukaart. In plaats daarvan komen er maaltijden op tafel die zijn afgestemd op de Instagramfoto's van de gasten. Een slimme PR-stunt van Knorr.

Achter de tool zit creatief digitaal bureau AnalogFolk. Dit bureau zet de gegevens van de Instagramposts om in een bijpassend recept uit de Knorr-receptendatabase. Hiervoor gebruikt AnalogFolk visuele herkenning en individuele beeldgegevens om een op maat gemaakt algoritme te bouwen.
Dit artikel afdrukken