1
Fotocredits: 'Contentmaker', Liza Summer, via Pexels

Flash Dagelijkse KostUnilever gaat influencers beïnvloeden

Unilever heeft Ipsos onderzoek laten doen onder 232 influencers op Youtube, TikTok en Instagram. Zo'n 60% van hen wil een positieve impact op het milieu hebben. Toch kiest 84% ervoor om in hun social media-uitingen niet meer dan ze nu doen over duurzaamheid te praten. Dat terwijl het promoten van milieuvriendelijke producten en diensten een voor de hand liggende manier is om impact te maken.

De angst om aan greenwashing te doen blijkt hen tegen te houden. En kleine 40% gaf aan bang te zijn fouten te maken.

Dat is niet helemaal ongegrond. Brussel timmert flink aan de weg om een einde aan greenwashing te maken. En zeg nou zelf: weet jij wat beter is, een legoblokje van olie of van gerecycled plastic? Zelfs Lego wist het aanvankelijk niet.

Uit de studie blijkt ook dat 91% van de influencers behoefte heeft aan advies, bijvoorbeeld over het maken van betrouwbare uitingen over het milieu. Daar springt Unilever nu op in. De multinational is begonnen met het vormen van een coalitie van duurzaamheidsexperts. Doel? Contentmakers helpen met hun communicatie over duurzaamheid. Die communicatie moet geïnformeerd zijn door de wetenschap en gedragsveranderingstheorie.

Het is een pikante ontwikkeling. Oud-Unilever topman Paul Polman maakt al enige tijd furore met een boek dat beweert dat mensen kunnen leven zonder uitstoot. Wie verstand heeft van biochemie en landbouw, weet dat dat beslist flauwekul is omdat het aantal mensen op aarde alleen kan blijven leven door onder meer steeds stikstof toe te voegen. In Nederland weten we dat stikstof echt wel een dingetje is.

Hopelijk weet Unilever wel genoeg van wetenschap.

FoodNavigator - Unilever research: Greenwashing fears thwart sustainability messaging among influencers , 27 sep 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Otto Rood
Otto Rood geïnteresseerde leek
  • #1
  • 29 sep '23
  • 2:48

"Hopelijk weet Unilever wel genoeg van wetenschap"

Genoeg om het te in te zetten hoe het ze uitkomt om er geld aan te verdienen. En aan/via influencers valt bakken met geld te verdienen. Dus ze soort van in dienst te nemen is best wel slim.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.