Het gaat slecht in Zuid-Europa. In Spanje zet Unilever goedkopere bouillonblokjes in tegen de kopersstakingen. Knorr Economica blokjes zijn zestig procent goedkoper. Nestlé maakt de verpakkingen kleiner om het leven voor de consument dragelijker te maken, maar haar wel tot klant te houden.
Dat het in Spanje niet goed gaat met het vastgoed, de banken en de werkloosheid weten we al. Dat het ook in de detailhandel van etenswaren geen rozengeur is, komt misschien niet als een verrassing. Een slechte economie heeft immers zijn effect op alles. Maar dat de verkopen al voor de 22e maand op rij achteruit kachelden en de afgelopen maand nog eens bijna 10 procent inleverden, is toch wel even slikken. In Griekenland is het nog erger, daar daalt de omzet van de levensmiddelensector al 33 maanden achter elkaar.
Tijd voor de grote Europese voedselproducenten om over te schakelen op verkooptechnieken die in ontwikkelingslanden hun waarde hebben bewezen: kleinere verpakkingen en goedkopere varianten van bepaalde producten. Unilever heeft de productie opgevoerd van goedkopere shampoos en levensmiddelen zoals Knorr Economica bouillonblokjes. Nestlé zet in op "popularly positioned products", betaalbare versies van de gevestigde merken door kleinere verpakkingen of iets afwijkende receptuur. Supermarkten zoals Carrefour versnellen de introductie van hun eigen huismerk producten om de consumenten te verleiden daarop over te stappen. En allemaal zetten ze in op aantrekkelijk geprijsde producten voor 1 of 2 euro, door kleine eenheden aan te bieden. Het FD maakte onlangs een aardig overzicht van tactieken om ons goedkoper te verleiden.
Of het helpt? In de Wall Street Journal wordt Adelina Encarnacao Sousa Ponte Lima, een 50-jarige schoonmaakster uit Lissabon aangehaald: "Ik voel de crisis echt en moet op mijn supermarktuitgaven beknibbelen. Belastingen zijn hoger, salarissen lager. Er is geen spaargeld meer. Het kan mij niet schelen welk merk het is, ik pak gewoon het goedkoopste."
Zou het in Nederland veel anders zijn?
Fotocredits: Tiny Delights
Dit artikel afdrukken
Tijd voor de grote Europese voedselproducenten om over te schakelen op verkooptechnieken die in ontwikkelingslanden hun waarde hebben bewezen: kleinere verpakkingen en goedkopere varianten van bepaalde producten. Unilever heeft de productie opgevoerd van goedkopere shampoos en levensmiddelen zoals Knorr Economica bouillonblokjes. Nestlé zet in op "popularly positioned products", betaalbare versies van de gevestigde merken door kleinere verpakkingen of iets afwijkende receptuur. Supermarkten zoals Carrefour versnellen de introductie van hun eigen huismerk producten om de consumenten te verleiden daarop over te stappen. En allemaal zetten ze in op aantrekkelijk geprijsde producten voor 1 of 2 euro, door kleine eenheden aan te bieden. Het FD maakte onlangs een aardig overzicht van tactieken om ons goedkoper te verleiden.
Of het helpt? In de Wall Street Journal wordt Adelina Encarnacao Sousa Ponte Lima, een 50-jarige schoonmaakster uit Lissabon aangehaald: "Ik voel de crisis echt en moet op mijn supermarktuitgaven beknibbelen. Belastingen zijn hoger, salarissen lager. Er is geen spaargeld meer. Het kan mij niet schelen welk merk het is, ik pak gewoon het goedkoopste."
Zou het in Nederland veel anders zijn?
Fotocredits: Tiny Delights
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Het lijkt mij een beetje reactief allemaal. Met de kaasschaaf door de propositie heen. Waar is de visie op de consument van de (nabije) toekomst? Waar zijn de innovatieve concepten die de nieuwe realiteit tot kans verheffen?
Misschien past de recente kippenvoer uitzending van de Keuringsdienst van Waarde ook wel in de trend. Voor een 35ct per dag van dat voer, plus wat vitamine C en omega-3, kun je de crisis doorkomen. Leuke uitzending. Geeft toch te denken.