Consumenten passen hun houding ten opzichte van voedsel meer en meer aan het veranderende klimaat aan. Ze zouden streven naar duurzamere eetgewoonten. Dat zegt marktonderzoek dat werd uitgevoerd door Ipsos voor de 15e editie van de Tetra Pak Index. De gelijknamige maker van verpakkingen laat inmiddels traditiegetrouw onderzoeken wat consumenten geloven om daar samen met zijn klanten op in te kunnen spelen.
Marktonderzoeksbureau Ipsos (opiniepeilingen), dat in Nederland onder meer de stemming onder kiezers voor de komende Kamerverkiezingen in de gaten houdt, ziet dat consumenten er in toenemende mate van overtuigd raken dat gezonde voeding ook duurzaam is. Geen wonder dus dat bijna de helft inmiddels denkt dat ongezond voedsel de planeet schaadt.
De verpakkingsgigant noemt mensen die overtuigd zijn van het samenvallen van duurzaam en gezonde eten 'klimatiërs'. Meer dan de helft van de door Ipsos geënquêteerde consumenten zegt anders te willen gaan eten om de planeet te beschermen; 70% vindt het belangrijk dat gezonde producten het milieu geen kwaad doen. Slechts 17% zegt zijn 'groene en gezonde' levensstijl op te geven als ze het financieel moeilijker krijgen. Het feit dat groen als gezond wordt ervaren draagt daar mogelijk sterk aan bij.
Hoop op en wantrouwen in technologie
Een meerderheid (62%) denkt dat technologie een rol speelt in het oplossen van duurzaamheidskwesties in de voedingsindustrie. Maar ook onbewerkt eten staat hoog op het wensenlijstje van consumenten. Daar kan het gaan wringen. Een deel van de respondenten is sceptisch over de potentiële versheid van voedsel dat met behulp van technologie geproduceerd wordt. Bijna de helft denkt dat er teveel resultaten van innovatie zijn die mogelijk niet goed voor hun gezondheid zijn.
Een relatief klein deel ziet de reductie van voedselverspilling als grote uitdaging (38%), terwijl nou juist een derde van al het geteelde voedsel verloren gaat. Dat is nogal onduurzaam, want grofweg betekent het dat circa 2,5 miljard mensen in beginsel gevoed kunnen worden met een gelijkblijvende voedselproductie. Maar omdat we niet in staat blijken om 0% verspilling te bereiken, moeten we voor al die mensen wél extra voedsel produceren. Dat vergt een groot land-, kunstmest- en watergebruik die de natuur schaden, maar de consumenten uit de enquête lijken zich dat nauwelijks te realiseren.
De geïnterviewde respondenten maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de levensmiddelen en dranken die ze graag kopen. De inflatie gooit roet in het eten, vinden ze. AIs bezuinigen nodig is, moeten restaurants voor hun toekomst vrezen. Minder uit eten gaan blijkt namelijk een voor de hand liggende manier om de hogere kosten op te vangen.
Fabrikanten verantwoordelijk voor gezondheid
Door de Covid-19 pandemie is de aandacht voor gezond eten gegroeid. Fysieke én mentale fysieke gezondheid, het voorkomen van ziekte, minder suiker en gezondheidsclaims spelen een belangrijke rol bij de keuze van consumenten voor producten. Meer dan de helft (51%) van de consumenten is van mening dat de levensmiddelenindustrie en grote A-merken verantwoordelijk zijn voor het maken en marketen van gezonde voeding. Consumenten zetten hen bovenaan hun lijstje van verantwoordelijken voor goed eten, vóór boeren en de overheid.
Tetra Pak ziet een gouden toekomst weggelegd voor personalised nutrition. Maar wat de industrie ook innoveert, op smaak zullen consumenten niet snel een compromis sluiten. Smaak bepaalt succes en blijft belangrijk.
Voor het onderzoek ondervroeg Ipsos 5.000 mensen en verschillende experts uit 10 landen (Brazilië, China, Duitsland, India, Kenia, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Groot-Brittannië en de VS).
Dit artikel afdrukken
De verpakkingsgigant noemt mensen die overtuigd zijn van het samenvallen van duurzaam en gezonde eten 'klimatiërs'. Meer dan de helft van de door Ipsos geënquêteerde consumenten zegt anders te willen gaan eten om de planeet te beschermen; 70% vindt het belangrijk dat gezonde producten het milieu geen kwaad doen. Slechts 17% zegt zijn 'groene en gezonde' levensstijl op te geven als ze het financieel moeilijker krijgen. Het feit dat groen als gezond wordt ervaren draagt daar mogelijk sterk aan bij.
Hoop op en wantrouwen in technologie
Een meerderheid (62%) denkt dat technologie een rol speelt in het oplossen van duurzaamheidskwesties in de voedingsindustrie. Maar ook onbewerkt eten staat hoog op het wensenlijstje van consumenten. Daar kan het gaan wringen. Een deel van de respondenten is sceptisch over de potentiële versheid van voedsel dat met behulp van technologie geproduceerd wordt. Bijna de helft denkt dat er teveel resultaten van innovatie zijn die mogelijk niet goed voor hun gezondheid zijn.
Een relatief klein deel ziet de reductie van voedselverspilling als grote uitdaging (38%), terwijl nou juist een derde van al het geteelde voedsel verloren gaat. Dat is nogal onduurzaam, want grofweg betekent het dat circa 2,5 miljard mensen in beginsel gevoed kunnen worden met een gelijkblijvende voedselproductie. Maar omdat we niet in staat blijken om 0% verspilling te bereiken, moeten we voor al die mensen wél extra voedsel produceren. Dat vergt een groot land-, kunstmest- en watergebruik die de natuur schaden, maar de consumenten uit de enquête lijken zich dat nauwelijks te realiseren.
De geïnterviewde respondenten maken zich zorgen over de betaalbaarheid van de levensmiddelen en dranken die ze graag kopen. De inflatie gooit roet in het eten, vinden ze. AIs bezuinigen nodig is, moeten restaurants voor hun toekomst vrezen. Minder uit eten gaan blijkt namelijk een voor de hand liggende manier om de hogere kosten op te vangen.
Fabrikanten verantwoordelijk voor gezondheid
Door de Covid-19 pandemie is de aandacht voor gezond eten gegroeid. Fysieke én mentale fysieke gezondheid, het voorkomen van ziekte, minder suiker en gezondheidsclaims spelen een belangrijke rol bij de keuze van consumenten voor producten. Meer dan de helft (51%) van de consumenten is van mening dat de levensmiddelenindustrie en grote A-merken verantwoordelijk zijn voor het maken en marketen van gezonde voeding. Consumenten zetten hen bovenaan hun lijstje van verantwoordelijken voor goed eten, vóór boeren en de overheid.
Tetra Pak ziet een gouden toekomst weggelegd voor personalised nutrition. Maar wat de industrie ook innoveert, op smaak zullen consumenten niet snel een compromis sluiten. Smaak bepaalt succes en blijft belangrijk.
Voor het onderzoek ondervroeg Ipsos 5.000 mensen en verschillende experts uit 10 landen (Brazilië, China, Duitsland, India, Kenia, Zuid-Afrika, Zuid-Korea, Spanje, Groot-Brittannië en de VS).
Is gezond ook daadwerkelijk duurzaam?
Vlees geldt als onduurzaam. In werkelijkheid zijn vlees en andere dierlijke producten heel voedzaam. Het bevat vele nutriënten in een geconcentreerde vorm. Voor kinderen in de groei is dierlijk eten belangrijk. Niettemin kan de levensmiddelenindustrie helpen bij het maken van een uitgekiend dierlijk eiwitvervangend menu. Toch zullen kinderartsen eerder geneigd zijn een dierlijk menu aan te bevelen voor kinderen. Ook voor vruchtbare, menstruerende vrouwen is dierlijk voedsel belangrijk; dat toonde onlangs de Wageningse onderzoeker Hans Verhoef aan.
De vraag of dierlijk voedsel gezond is of juist niet is ideologisch, en heeft zich zelfs in de wetenschap genesteld. Recent leenden Wageningse contractonderzoekers zich voor het maken van een rekenmodel waaruit - onterecht vonden wij - moest blijken dat dierlijk voedsel tot hoge gezondheidskosten leidt. De klimaatbeweging heeft het gezondheidsargument dat - tot de exceptioneel hete en droge zomers van 2022 en 2023 - dichter bij de belevingswereld van consumenten lag, gebruikt om de onverantwoord hoge impact van een hoge vleesconsumptie op natuur, milieu en klimaat gemakkelijker als ongewenst in het hoofd van de consument te krijgen. Met een vals argument dus dat als middel het terechte doel mocht heiligen.
Vers en zelfgemaakt voedsel geldt eveneens als duurzamer. Vers voedsel gaat gepaard met een hogere mate van voedselverspilling en is daarmee juist onduurzamer. Koken en voedsel bereiden in grote gaarkeukens spaart energie en water en is daarmee ook in tweede instantie duurzamer dan zelf vers voedsel bereiden. Wel is het zo dat industriematig bereid voedsel goedkoper en voor veel consumenten lekkerder is dan thuisgemaakt eten. Het gemak en de betaalbaarheid leiden gemakkelijk tot overeten van met name de meest dikmakende producten die geraffineerd koolhydraatrijk en/of in vet gefrituurd zijn. Dat maakt ze ongezond en is reden voor levensmiddelentechnoloog prof. em. Tiny van Boekel om te pleiten voor een nieuwe benadering van de bereiding van industrieel verwerkt voedsel. In beginsel rekende de wereldwijd bewierookte Wageningse agronoom C.T. de Wit voor dat een menu dat gebaseerd is op houdbare graanproducten het hoogste aantal mensen bij de hoogste graad van duurzame welvaart kan voeden. Dat betekent dat het stapelvoedsel waar we maar beter minder van kunnen eten, het meest duurzame maar niet het meeste gezonde is als dominante vorm van voedsel.
Wie zelf eten moet maken eet vanzelf minder. Dat is wel gezond, maar niet per definitie ook duurzaam.
Vlees geldt als onduurzaam. In werkelijkheid zijn vlees en andere dierlijke producten heel voedzaam. Het bevat vele nutriënten in een geconcentreerde vorm. Voor kinderen in de groei is dierlijk eten belangrijk. Niettemin kan de levensmiddelenindustrie helpen bij het maken van een uitgekiend dierlijk eiwitvervangend menu. Toch zullen kinderartsen eerder geneigd zijn een dierlijk menu aan te bevelen voor kinderen. Ook voor vruchtbare, menstruerende vrouwen is dierlijk voedsel belangrijk; dat toonde onlangs de Wageningse onderzoeker Hans Verhoef aan.
De vraag of dierlijk voedsel gezond is of juist niet is ideologisch, en heeft zich zelfs in de wetenschap genesteld. Recent leenden Wageningse contractonderzoekers zich voor het maken van een rekenmodel waaruit - onterecht vonden wij - moest blijken dat dierlijk voedsel tot hoge gezondheidskosten leidt. De klimaatbeweging heeft het gezondheidsargument dat - tot de exceptioneel hete en droge zomers van 2022 en 2023 - dichter bij de belevingswereld van consumenten lag, gebruikt om de onverantwoord hoge impact van een hoge vleesconsumptie op natuur, milieu en klimaat gemakkelijker als ongewenst in het hoofd van de consument te krijgen. Met een vals argument dus dat als middel het terechte doel mocht heiligen.
Vers en zelfgemaakt voedsel geldt eveneens als duurzamer. Vers voedsel gaat gepaard met een hogere mate van voedselverspilling en is daarmee juist onduurzamer. Koken en voedsel bereiden in grote gaarkeukens spaart energie en water en is daarmee ook in tweede instantie duurzamer dan zelf vers voedsel bereiden. Wel is het zo dat industriematig bereid voedsel goedkoper en voor veel consumenten lekkerder is dan thuisgemaakt eten. Het gemak en de betaalbaarheid leiden gemakkelijk tot overeten van met name de meest dikmakende producten die geraffineerd koolhydraatrijk en/of in vet gefrituurd zijn. Dat maakt ze ongezond en is reden voor levensmiddelentechnoloog prof. em. Tiny van Boekel om te pleiten voor een nieuwe benadering van de bereiding van industrieel verwerkt voedsel. In beginsel rekende de wereldwijd bewierookte Wageningse agronoom C.T. de Wit voor dat een menu dat gebaseerd is op houdbare graanproducten het hoogste aantal mensen bij de hoogste graad van duurzame welvaart kan voeden. Dat betekent dat het stapelvoedsel waar we maar beter minder van kunnen eten, het meest duurzame maar niet het meeste gezonde is als dominante vorm van voedsel.
Wie zelf eten moet maken eet vanzelf minder. Dat is wel gezond, maar niet per definitie ook duurzaam.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Des te kleiner de verpakking, des te milieu belastender en duurder. HAK extreem duur, zonder de waarde toe te voegen die ik zou willen. Toevallig kan ik die kleine potjes van een goedkoper merk wel prima gebruiken ;)
Je eigen gedroogde bonen (van de Turk) voorweken (en daarnaast fermenteren helemaal niet zo moeilijk en beter) en snel-koken met wat kruiderij het goedkoopste... 8x goedkoper dan kleine Hak.
Verpakking kan van een duurzaam een onduurzaam product maken. Als ik even op de website van HAK snuffel....
Missie: 'Zoveel mogelijk mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten op ieder moment van de dag'
Niet voor de minder bedeelden denk ik dan, die potjes zijn vaak 5x à 10x zo duur als vers, maar wellicht onmisbaar voor bejaarden en zij die niet kunnen koken.
'Goed voor de planeet'
'We doen dat met producten die zoveel mogelijk lokaal geteeld en bereid zijn met een zo minimaal mogelijk negatieve impact op de planeet. Met respect voor de aarde waar onze groenten en peulvruchten op groeien'
Zo te lezen heeft dat alleen betrekking op de inhoud van de potjes en blikjes. Van die duurzame doelstelling gaat veel verloren zodra het in kleine glazen potjes wordt gedaan. Gezien het prijsverschil tussen vers en potje lijkt mij dat het glas domineert in de verbruikte energie van het eindproduct. En dan te bedenken dat een aantal groentes tegelijkertijd ook vers in de schappen ligt, zoals op dit moment bijvoorbeeld rode bieten, rode kool, boerenkool, worteltjes, kikkererwten, linzen, spruitjes.
#2: Juist. Dat zijn tevens niet berekende - maar wel reële - wereld economische kosten. Naast onze gezondheid en milieukosten (en subsidiëringen van alles).
Die verse centrale 'gaarkeukens' kan ik me nog wel iets bij voorstellen. Daar zijn goede voorbeelden van... maar méér slechte... en met al dat plastic en transport, slecht betaalde medewerkers, zo goedkoop mogelijk inkopen en bepaalde goedkoper makende ingrediënten gebruiken, behoorlijk discutabel. (de keuken die ik ken betaalt alleen het minimum aan het personeel, zet bij voorkeur Wajong krachten, jongeren, MBO stagiaires (o.a. ooit mijn zoon) in om onder de €9,00 gemiddeld uit te komen, en gebruikt ZZP transport - met haar naam op de wagen) ... duurzaam?
Aan de andere kant worden voor mijn moeder hoogwaardige - echt lekkere- maaltijden centraal regionaal bereid nu... ipv in het bejaardencentrum zelf eerst (ook goed). Ze is vol lof (en ik ook. al kan ik het thuis beter... als self made Chef ;).
In grote pannen/ emmers enzo aangeleverd... op bord geserveerd... niet in weg gooi plastic magnetron (of in het gunstigste geval stoom.. maar ook dan micro-plastic/ chemie release) bereid (zoals de slechte private companies school maaltijden in de US.. ook met wegwerp bestek).
Of weggooi überhaupt - behalve sommige beschikbare - dure (wat kost appelmoes in grootverpakking - waar je ook nog eens diabetes bestrijdend kaneel aan toe kan voegen - vergeleken met die kleine cups?) en onduurzame - toetjes in plastic...
Er wordt rekening gehouden met de eetbehoefte... je kan ook 1.5 portie bestellen (vlees/ toetje niet) als grotere eter... ipv meteen uit te gaan van de max portie... zonder prijsverschil - maar wel sociale controle of je het wel op eet ;)
ps
Die kleine puddinkjes in 6/10-pack kan ik tot 40x goedkoper (en veel beter echt gezond maken met 10x goedkoper)... eventueel in herbruikbare kleine glazen potjes afgevuld, om mee te geven aan de kids.
De industrie is het vertrouwen niet waard gebleken (Nestlé ook alom vertegenwoordigd in Rusland nog steeds, en Unilever). Wat niet wil zeggen dat bepaalde vormen van productie en centralisatie verkeerd moeten zijn. Er zijn veel innovaties.... maar er wordt te weinig fundamenteel écht gedaan naar mijn idee. Geld en Wall Street, macht, vóórop.
Vreemd artikel. Bij vlees gaat het vooral over dat we er veel minder van zouden kunnen en moeten eten, we eten twee keer zoveel vlees dan vorige generaties bv....Als we kwalitatiever en bewuster zouden gaan eten , hebben we sowieso minder voedsel nodig en zullen we ook minder verspillen. En kunnen we de import van overzees krachtvoer stoppen. Dat is zeer duurzaam. Ik blijf altijd Michael Pollan navertellen uit zijn wereldwijde bestseller en fenomenale analyse van ons voedselsysteem 'In defence of food' . Pollan pleit ervoor om matig te eten, vooral planten, zo onbewerkt mogelijk (methodes als fermentatie uitgezonderd) en van gezonde bodems......De snicker en cornflakes producenten bieden echt geen uitweg......het meeste van wat bedrijven als Unilever produceren is volstrekt overbodig en zeer onduurzaam vanwege het slepen met voedsel, het verpakken en de gezondheidsproblemen die erdoor worden veroorzaakt.
'Duurzaam' omvat veel méér. De productiewijze/ ketens, lokaal, biologisch als mogelijk, duurzaam bestaan voor boeren.
Voorverpakte voeding kent nadelen: plastic (=fossiel), magnetronverpakkingen met PFAS, wegwerppotten (dat glas komt niet opnieuw als pot terug) en blikken nu niet bepaald duurzaam te noemen.
Over smaak valt niet te twisten, zeggen ze.... Maar als je die kant en klare maaltijden lekkerder vindt dan wat je zelf vers kan bereiden, pleit dat voor voedingsonderwijs.
'Dat betekent dat het stapelvoedsel waar we maar beter minder van kunnen eten, het meest duurzame maar niet het meeste gezonde is als dominante vorm van voedsel..'
Dat hoeft niet zo te zijn. Laten we beginnen met het stoppen van witte rijst. Dat geeft al een enorme boost, zo is uit vergelijkend onderzoek gebleken. Maar rode, en meer nog zwarte rijst zijn een grote bron van allerlei belangrijke micronutriënten. En heel gezond.
Ook andere 'granen' kunnen eruit springen: Amarant, havermout, boekweit.
Er zijn nog veel meer zaken die spelen: zoals de waardevolle fermentatie van granen en (voorbewerking van) bonen. Daar is de industrie heel slecht in. Kost te veel en duurt te lang.
Fermenteren zou ook een manier zijn om (deel van) die afgekeurde groenten om te toveren in een waardevol product. Korea op z'n Nederlands...