image imageimage

Het verbaast me al jaren, maar de steengrill, fondue- en gourmetpan komt in heel wat gezinnen op tafel. Wellicht vinden ze koken lastig en is dit wel zo gezellig.

Toch: als dit het niveau is waarop het leeuwendeel van Nederland zich culinair beweegt op 'het' eetmoment van het jaar, hoe moet het dan ooit goed komen met bijv. het marktaandeel van biologisch en de smaak en de kwaliteit van ons eten?

Steengrill, fondue en gourmet zijn erg populair tijdens de komende kerstdagen. Maar liefst 36% van de consumenten kookt aan tafel tijdens de kerst. 29% eet vlees, 8% kip, 7% vis en wild en kalkoen zijn ieder goed voor 6%. Dat blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Steeds meer mensen blijven thuis met de kerstdagen. Maar liefst 41% van de consumenten eet beide kerstdagen thuis. In 2004 was dat nog 37%. Het eten bij familie, vrienden of kennissen verliest aan populariteit, 47% eet tijdens de Kerstdagen een keer bij familie, vrienden of kennissen. In 2004 was dat nog 53%. Ook de kerstavond wordt steeds meer bij de plannen betrokken. 15% van de consumenten heeft een kerstdiner gepland.

Van de huishoudens is 22% van plan om tijdens de kerstdagen meer geld aan eten uit te geven dan vorig jaar. Huishoudens schatten zelf dat zij gemiddeld ongeveer 7 euro meer uitgeven aan eten tijdens de kerstdagen dan vorig jaar.

De consument wil duidelijk genieten tijdens de Kerstdagen en kijkt daarbij niet op een euro meer of minder. Gezondheid blijkt echter ook tijdens de Kerstdagen een issue te zijn. 26% geeft aan meer op zijn gezondheid te letten bij het eten en drinken tijdens de Kerstdagen.

bron: CBL
Dit artikel afdrukken