De voedingsmiddelen- en drankenindustrie is steeds vaker het slachtoffer van product- en merkenpiraterij.Dit blijkt uit de studie 'Pirates of the 21st century' van accountants- en advieskantoor Ernst & Young onder 2.500 Europese consumenten en 27 Europese fabrikanten van consumptiegoederen. Europese fabrikanten van consumptiegoederen lijden door product- en merkenpiraterij jaarlijks meetbare schade van circa 35 miljard euro, ongeveer 2 procent van hun totale jaarlijkse omzet.

Helft
Het vervalsen van producten gebeurt allang niet meer alleen in de segmenten kleding, accessoires, cosmetica en lichaamsverzorging. De productpiraterij houdt zich in toenemende mate ook met bedrijven in de voedingsmiddelen- en drankenindustrie bezig. In deze segmenten is tot op heden al de helft van alle bedrijven wel eens met vervalsingen geconfronteerd.

79 miljoen
Douaneambtenaren van de EU-lidstaten hebben in 2007 meer dan 79 miljoen stuks gekopieerde en vervalste producten in beslag genomen. Een aantal dat naar verwachting verder zal toenemen.



Dit artikel afdrukken