Twee dagen lang hadden we het hier over de jongste kiloknalcampagne van Wakker Dier. Ditmaal met in plaats van tegen boeren. Het kwam en komt nog steeds maar aarzelend op gang.

Wat Wakker Dier en boeren bindt, is niet zozeer de strijd tegen de kiloknaller. Het is de strijd tegen het niet-willen-weten. Tegen onverschilligheid over waar vlees vandaan komt.

Dierwelzijnswerkers willen oog voor omstandigheden waarin miljoenen produktiedieren verkeren. Boeren willen oog voor hun vakmanschap. Boeren en hun slagersbedrijven bemerken, dat als ze duurdere tussensegmenten willen verkopen, er eerst meer warenkennis en kennis van produktiewijzen nodig is bij consumenten. Dat geldt ook voor vleesprodukten met 'Beter Leven' sterren. Alleen als je weet wat je eet, weet je ook je keuzes te bepalen, bijvoorbeeld voor minder vlees of voor premium vleessoorten. Alleen als landbouwdieren bekender zijn, blijft vals massasentiment uit bij íeder wissewasje waarbij landbouwdieren in de media komen. Alleen wanneer de 'status quo' bekend is, weet je wanneer je écht op de bres moet springen voor dierwelzijn. En alleen dan weet je wanneer een alternatief uit het buitenland ook inderdaad een redelijk alternatief is.

Omdat overheid en politiek afkerig lijken van sturen, straffen of belonen via subsidies of vleestaks is het woord aan de consument. Het dier kan immers niet kiezen, de klant wel. Nu er door marktdifferentiatie ook echt weer iets te kiezen komt, is het tijd voor meer democratie in het land der dierlijke landbouwproductie. 'Partijen' - NGO's, actievoerders en producenten - doen er naar mijn idee goed aan niet meteen op partijcampagne te gaan, maar eerst die democratie als geheel eens te promoten.

Niet overtuigen of overhalen, zoals marketing of activisme proberen, maar de handen ineen slaan om te informeren. Het goede nieuws: dat kan goedkoper, transparanter en meer in samenwerking dan ooit tevoren, dankzij het internet. Het web brengt allerlei informatie letterlijk een klik bij ons vandaan. Vorige maand ging ik zelf op stap om te Beeldbusten over varkens (1 en 2). Nu brengt boerenweekblad Boerderij informatieve fotoseries op je scherm via zijn site. Zo'n serie kan natuurlijk ook prima vertoond worden in consumentenmedia, het wakkere dierenblad, de Allerhande, de Boodschappen en noem al die bladen maar op. Beelden die bedoeld zijn om te overtuigen worden onmiddellijk gewantrouwd. Mozaïeken afkomstig van meerdere bronnen, van beelden die informeren, leveren een meervoudige objectiviteit.

Wat ontbreekt is dat we er samen chocola van proberen te maken.

We kunnen het eens proberen. Neem kennis van het kalfsvleesdossier. Kalf 9437 heeft de sterrol in de gewone houderij.

Lees de weg van kalf 9437 deel 1 en deel 2 .

De Dierenbescherming vindt dat het beter kan en maakte afspraken met partijen die daarmee een Beter Leven ster kregen. met 1 ster: van Peter's Farm of van van Drie

Wat denkt u nadat u kennis hebt genomen van het kalfsvleesdossier?

Dit artikel afdrukken