Bij het tv-programma Jinek traden gisteren de vorig jaar een 1 scorende Jordy Bakker én Hans Nijenhuis aan. Nijenhuis bleek niet te weten hoe het testpanel van het Centrum voor Smaakonderzoek (CSO) te werk gaat. Wij wel: met een man of 20 à 30 worden er gedurende 3 weken avond aan avond zo'n 20 oliebollen geproefd. Het testpanel geeft cijfers tussen de 3 en de 8,5. Lagere en hogere cijfers komen dus voor rekening van de krant, net als de bewoordingen in de recensies die geschreven worden door de journalisten die de oliebollen ophalen. Die journalisten maken geen deel uit van het smaakpanel.
De discussie bij Jinek liep uit de hand, met als finale uitschieter uit de mond van AD-hoofdredacteur Nijenhuis: "Als je bakt zoals je praat, dan verbaast het me niet dat je als laatste bent geëindigd."
"Een foute opmerking", krabbelt de hoofdredacteur vanmorgen terug. In het NOS Radio 1 Journaal biedt hij zijn excuses aan voor de op de sociale media en masse gewraakte opmerking. "Mijn hele optreden daar was een afgang. Ik was niet goed geïnformeerd over de details van onze eigen testen. Daardoor raakte ik geïrriteerd en toen maakte ik een foute opmerking. Excuus, ik ga het rechtzetten." Nijenhuis belooft een bloemetje aan Bakker en diens zus Bianca. Ook gaat hij zich verdiepen in de AD-oliebollentest. Dat beloofde hij overigens al eerder, toen hij uitlegde dat het bij de jubileumeditie zal gaan om "het vinden van de beste oliebol, niet de slechtste.”
De Haarlemse oliebollenbakker Bakker is niet onder de indruk van Nijenhuis' excuses of bloemetje. Hij meet zijn succes af aan rijen met klanten voor zijn kraam. "Mijn klanten zijn voor mij de test. Daarom hecht ik geen waarde aan de AD-test. Wie neemt het nog serieus?"
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
"De verschillen zijn enorm." Met hulp van t-kok en appelflappen-deskundige René Pluijm test BNR appelbeignets. In de uitzending testten ze appelbeignets van drie bakkers uit de top-tien van de Oliebollentest.
"Het begint natuurlijk bij de appel, laat dat duidelijk zijn", doceert Pluijm. "En naar mijn mening moet de buitenkant van een appelflap een beetje krokant zijn. De appel moet heel zijn, je moet nog bite hebben in die appel, er moet geen moes in zitten." Pluijm vindt van de geteste beignets de appelbeignet van Gebakkraam Albers uit Amsterdam de beste. "Die is gewoon: vol, boem, appel!".
Het AD legt uit hoe de 25e test tot stand is gekomen. Zo worden de nummer 1 tot en met 10 na vooraankondiging nogmaals bezocht en de opgehaalde bollen opnieuw blind beoordeeld. Bij een derde bezoek test een mystery guest de bollen nogmaals. Hierdoor worden de top-10 bollen in totaal 100 keer beoordeeld, schrijft het AD.
Iedere geteste oliebollenkraam kreeg gelegenheid om te reageren op het jury-oordeel. Het AD zet een greep uit de reacties online.
Alle Clootwijcken zijn familie. Nepadel ooit, geloof ik.
Een Klootwijk die de oliebollentest wint.... :-) Wouter; toch geen familie?
"De beste oliebol van Nederland koop je bij Bakker Klootwijk. Het oer-Rotterdams bedrijf behaald de EERSTE plaats bij de AD Oliebollentest van 2017 met het cijfer 10." Dat laat bakker Klootwijk trots weten in een persbericht.
De prijswinnende oliebollen zijn te koop bij alle 25 winkels van Bakker Klootwijk en bij de centrale bakkerij in Capelle a/d IJssel, vult de vergulde bakker aan.