De coronapandemie en lockdowns van 2020 en 2021 hebben de Britse ijsmakers een klap toegebracht. In 2020 heeft meer dan 70% van de leden van de Ice Cream Alliance (ijssalons, ijscomannen en ijskarren) fors minder omzet gemaakt dan het precoronajaar 2019, schrijft The Guardian (1.1).

'IJs bestellen als een pizza'
Maar deze tweede coronazomer duiken er opvallend innovatieve 'winners' op. Dé oplossing: thuisbezorgen. "Het was mentaal een totale ommekeer," zegt John Taylor, die mede-eigenaar is van het 130 jaar oude C&M Ices in Harrogate. Want hoewel de Britse ijsverkopers gewend zijn om met hun ijscokar naar de klant toe te gaan en deze met hun kenmerkende belletje of muziekje op hun aanwezigheid te attenderen, moesten ze nu hun klanten aanleren ijs te bestellen 'als een pizza'. De belletjes waren verboden omdat dat het risico met zich meebracht een toeloop te veroorzaken. Taylor lukte het door met behulp van sociale media hele straten zo ver te krijgen dat zij tegelijk bestelden.

IJs is géén seizoensproduct
Het tweede leerpunt: ijs is geen seizoensproduct. "Het is het perfecte 'opvrolijk-ding'; wanneer ben je ooit ongelukkig als je ijs eet?" vraagt Filippo Mancini, vierde generatie ijsmaker in het Schotse Ayrshire. Hij verzon de 'Belly Banger'. Iedere klant die het klaarspeelt om binnen een kwartier 12 bolletjes ijs (naar eigen keuze) op te eten, kreeg zijn aankoopgeld terug (£7,50). Het lukte misschien een tiental klanten, maar leverde vooral veel publiciteit op. Andere Britse ijsmakers organiseren workshops gelato maken, met herfst- en kerstsmaken.

De Ice Cream Alliance speelde dit jaar in op de ervaringen van 2020 met de Great British Ice-Cream Staycation-campagne. De Alliance-leden kregen marketing tools om hun zichtbaarheid op Instagram en Facebook te vergroten en simpele tips om elkaar aan te bevelen bij klanten ('Waar komt u vandaag? Schotland? Oh, kent u dan Mancini?). Het werkt als een tierelier.
Dit artikel afdrukken