De newsroom van 12 augustus 2021, de Foodlog-selectie van berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers. Hier vind je onze voorgaande selecties.
Ook het afgelopen kwartaal onderging supermarktconcern Ahold Delhaize de invloed van de coronacrisis. De omzet nam opnieuw toe. Vorig jaar, in het tweede kwartaal van 2020, moest Ahold Delhaize grootschalige maatregelen nemen om de coronapandemie in te dammen, maar profiteerde de supermarktketen van het feit dat mensen aan het hamsteren sloegen en door thuiswerken en lockdowns méér naar de supermarkt togen.
Dit jaar verklaart topman Frans Muller de stijgende omzet uit - blijvend - veranderd klantengedrag. "Klanten zullen meer thuis consumeren. Dat heeft deels te maken met meer thuiswerken. Dat is volgens ons een blijvertje." En ook hebben mensen het thuis koken herondekt (NOS, 2.1). Ahold Delhaize durft dan ook voor de tweede keer dit jaar de winstverwachting op te schroeven.
Bestelknop
Om het de consumenten bij het herontdekte thuiskoken nóg makkelijker te maken, gaat Albert Heijn op 14 grote foodblogs en culinaire websites een bestelknop plaatsen. Dan kunnen 'de miljoenen mensen die wekelijks hun culinaire inspiratie online zoeken', met één druk op de knop alle benodigde ingrediënten in hun (online) boodschappenmandje plaatsen. "Corona heeft die trend alleen maar versterkt," zegt Kees Meershoek van Food Influencers United op Marketing Tribune (2.2). "Men at meer thuis en met de sluitingen van de horeca ging er ook meer aandacht naar het koken. Foodblogs zagen hun verkeer met tientallen procenten toenemen." Albert Heijn volgt ditmaal Jumbo. De gele supermarktformule zette begin juni al zijn bestelknop op 10 grote culisites; Albert Heijn gaat er overheen en voegt er nog een viertal aan toe.
Prijsstijging
Op de vraag of producten in de supermarkt duurder gaan worden door de stijgende grondstofprijzen (voor bijvoorbeeld koffie, karton, graan) houdt Frans Muller zich op de vlakte. "Het is geen nieuw fenomeen hè, dat leveranciers pleiten voor prijsverhogingen", zei hij op de NOS. "Voor ons is het belangrijk om de beste prijs voor onze klanten te krijgen. Wij onderhandelen sterk en we laten alleen die prijsverhogingen toe die we kunnen begrijpen. [..] Als een fabrikant negen in plaats van tien koekjes in een pakje stopt en de prijs blijft hetzelfde, ja, dat werkt niet bij ons. Ook een klant laat zich niet om de tuin leiden. Daar houden wij niet van, dat soort dingen. Die vlieger gaat niet op. We zitten niet voor niks 150 jaar in dit vak."
Vaccinatieplicht
In de Verenigde Staten verplicht Ahold Delhaize-concurrent Walmart zijn personeel zich te laten vaccineren. "Op dit moment hebben we nog niet besloten om vaccinaties verplicht te stellen", zegt Muller daarop (RTL Nieuws, 3.5). "We richten ons op andere maatregelen - zoals plastic schermen en beschermende kleding - om de veiligheid van onze mensen en klanten te waarborgen." Maar uitsluiten van een vaccinatieverplichting doet Muller toch niet.
Dit artikel afdrukken
Dit jaar verklaart topman Frans Muller de stijgende omzet uit - blijvend - veranderd klantengedrag. "Klanten zullen meer thuis consumeren. Dat heeft deels te maken met meer thuiswerken. Dat is volgens ons een blijvertje." En ook hebben mensen het thuis koken herondekt (NOS, 2.1). Ahold Delhaize durft dan ook voor de tweede keer dit jaar de winstverwachting op te schroeven.
Bestelknop
Om het de consumenten bij het herontdekte thuiskoken nóg makkelijker te maken, gaat Albert Heijn op 14 grote foodblogs en culinaire websites een bestelknop plaatsen. Dan kunnen 'de miljoenen mensen die wekelijks hun culinaire inspiratie online zoeken', met één druk op de knop alle benodigde ingrediënten in hun (online) boodschappenmandje plaatsen. "Corona heeft die trend alleen maar versterkt," zegt Kees Meershoek van Food Influencers United op Marketing Tribune (2.2). "Men at meer thuis en met de sluitingen van de horeca ging er ook meer aandacht naar het koken. Foodblogs zagen hun verkeer met tientallen procenten toenemen." Albert Heijn volgt ditmaal Jumbo. De gele supermarktformule zette begin juni al zijn bestelknop op 10 grote culisites; Albert Heijn gaat er overheen en voegt er nog een viertal aan toe.
Prijsstijging
Op de vraag of producten in de supermarkt duurder gaan worden door de stijgende grondstofprijzen (voor bijvoorbeeld koffie, karton, graan) houdt Frans Muller zich op de vlakte. "Het is geen nieuw fenomeen hè, dat leveranciers pleiten voor prijsverhogingen", zei hij op de NOS. "Voor ons is het belangrijk om de beste prijs voor onze klanten te krijgen. Wij onderhandelen sterk en we laten alleen die prijsverhogingen toe die we kunnen begrijpen. [..] Als een fabrikant negen in plaats van tien koekjes in een pakje stopt en de prijs blijft hetzelfde, ja, dat werkt niet bij ons. Ook een klant laat zich niet om de tuin leiden. Daar houden wij niet van, dat soort dingen. Die vlieger gaat niet op. We zitten niet voor niks 150 jaar in dit vak."
Vaccinatieplicht
In de Verenigde Staten verplicht Ahold Delhaize-concurrent Walmart zijn personeel zich te laten vaccineren. "Op dit moment hebben we nog niet besloten om vaccinaties verplicht te stellen", zegt Muller daarop (RTL Nieuws, 3.5). "We richten ons op andere maatregelen - zoals plastic schermen en beschermende kleding - om de veiligheid van onze mensen en klanten te waarborgen." Maar uitsluiten van een vaccinatieverplichting doet Muller toch niet.
1. Scheuren in de voedselketen
Toelichting ›2. Sporen van nieuwe voedselsystemen
Toelichting ›-
Omzet Ahold Delhaize groeit: 'We hebben thuis koken herontdekt'
NOS -
Albert Heijn sluit zich aan bij direct winkelen via foodblogs
MarketingTribune -
Foodblogs linken nu ook naar online winkelmand AH
Levensmiddelenkrant -
AH zet bestelknop op foodinfluencers site
Distrifood -
Ahold Delhaize 'In A Strategically Stronger Position' Than Before Pandemic, Says CEO
ESM Magazine -
E-commerce drives Ahold Delhaize in second quarter
Supermarketnews
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
Covid-19 zou zo maar kunnen transformeren tot een kinderziekte
Scientias -
Nederlander zegt vaker op bank te zitten, maar beweegt stiekem toch meer
NU.nl -
Mentale gezondheid van jongeren zwaar toegetakeld door coronacrisis
Knack -
Ahold denkt na over vaccinatieplicht personeel
Distrifood -
Ahold Delhaize wikt en weegt over vaccinatieplicht Amerikaans personeel
RTL Nieuws
4. Overig
-
Het wonderlijke verhaal achter het coronasucces van Nieuw-Zeeland
De Correspondent -
Groepsimmuniteit is een mythe
De Morgen -
Willem Engel in rechtszaal tegenover Belgische viroloog
AD -
Maakt Nederlands coronabeleid ons tot een buitenbeentje?
Het Financieele Dagblad -
Horeca vraagt totale vrijheid in september, eventsector hoopt op coronapas: “Wie niet wil dansen, is ook niet verplicht”
Nieuwsblad
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tja, wettelijk mag je als werkgever geen medische handelingsplicht voor wat dan ook invoeren, maar dan nog, ze mogen er niet eens naar vragen vanwege de AVG, of het nu verplicht zou zijn of niet, ze mogen NIET naar het bewijs ervan vragen. Ik hoop wel dat werknemers in alle sectoren net zo wakker worden als zorgpersoneel en brandweerlieden in Frankrijk en gaan staken als dit ingevoerd zou worden. Alsof virussen ermee verdwijnen, dat hebben we al tientallen jaren nog niet gezien, het is slechts een volgende stap naar algehele controle over de burger, elke keer een stapje verder tot we net zo'n systeem hebben als in China.
Het eerste verzet daartegen is gewoon niet meedoen en blijf zoveel mogelijk contant betalen, zolang en waar het maar kan, doe niet mee aan de 'testmaatschappij', noem maar op, wil je vrij blijven in de keuzes die je maakt in je leven? Niet meedoen aan al die onzin.
Dit heet voorsorteren. Er komen natuurlijk hogere kosten op deze organisaties af. Dat gaan ze eerst verhalen op de leveranciers, voordat ze marges verlagen.