Al 24 miljoen consumenten gebruiken de app Yuka die hen helpt de gezondere en klimaatvriendelijkere keuze te maken bij het boodschappen doen. Even de barcode scannen en in één oogopslag lees je af hoe het zit met de voedingswaarden en de klimaatimpact van je keuze, van broeikasgasuitstoot tot de verpakking. De Franse vleeswarensector is van mening dat Yuka hun producten onterecht in een slecht daglicht stelt en daagde Yuka voor de rechter. En won.
Sinds Yuka in 2017 in Frankrijk gelanceerd werd, is de app al naar 12 andere landen uitgerold, waaronder Groot-Brittannië en de VS. De app is een succes bij (jonge) consumenten, maar weinig populair bij voedselproducenten en levensmiddelenverkopers. Zij voelen zich ermee onder druk gezet.
Want met apps als Yuka krijgen (jonge) consumenten, die klimaatverandering en duurzaamheid steeds belangrijker vinden, een middel in handen om bedrijven duidelijk te maken wat zij gewenste en ongewenste aspecten van een product vinden: ik koop nitrietloze ham want dat is gezonder, of palmolievrije handcrème want daar is geen orang-oetan voor verdreven. Zo ontstaat een krachtige feedbacklus die producenten sneller tot verandering aanzet dan wetgeving of zelfregulering.
Kijk naar de Franse supermarktketen Intermarché, die al aan het herformuleren van 900 huismerkproducten is begonnen. Ze verminderen zout en suiker en halen er 142 verschillende additieven uit om te bereiken dat ze in Yuka een betere score krijgen.
'Sans nitrites'
De Franse vleeswarensector ging daarentegen juist frontaal de strijd met Yuka aan, schrijft The Financial Times. Brancheorganisatie Fédération française des industriels charcutiers-traiteurs (FICT) daagde Yuka voor de rechter wegens 'laster en misleidende marketingpraktijken'. Centraal in het conflict: nitriet. Nitrietzout wordt wereldwijd toegepast voor het conserveren en rood kleuren van vlees en vleeswaren, maar is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie 'waarschijnlijk kankerverwekkend'. Reden voor Yuka om producten met nitriet een lage score te geven en producten 'sans nitrites' , zoals 'jambon gris' op te waarderen.
Maar volgens FICT, dat zich beroept op de Franse voedselveiligheidsautoriteit Agence de sécurité de l'alimentation, is nitriet in kleine hoeveelheden en als onderdeel van een gebalanceerde maaltijd, helemaal niet schadelijk voor de gezondheid. De rechter gaf FICT gelijk en veroordeelde Yuka tot een schadevergoeding van €20.000 en het aanpassen van de scores. Yuka gaat in beroep. "Het is zeer verbazingwekkend dat de economische belangen van de fabrikanten voorrang hebben op de gezondheid van de consumenten", zegt Julie Chapon, medeoprichtster van Yuka, op FranceInfo. Om eraan toe te voegen dat de uitspraak wel eens het einde van Yuka kunnen betekenen. Als de rechter FICT ook de geëiste miljoenen voor geleden schade toewijst, kan Yuka dat niet opbrengen.
Eco-Score
Het proces tegen Yuka laat zien hoe bedreigend dit soort consumententools kan zijn voor bedrijven. Yuka maakt twee complexe issues in één oogopslag inzichtelijk voor de consument: wat is de gezonde keuze en hoe zit het met de milieu-impact van een product. We zijn al lang gewend aan voedingswaarden op de etiketten, waar je kunt zien hoeveel calorieën, suiker, vet en zout er in een product zit. Maar het is veel lastiger te zien hoe het zit met de CO2-uitstoot of milieuvriendelijkheid van de verpakking. Dat laat Yuka dus wel zien - met de recent gelanceerde Eco-Score. Die betekent nog meer slecht nieuws voor de vleeswarenproducenten: ook de Eco-Score van vlees zal nooit op groen uitkomen, omdat de veehouderij nu eenmaal verantwoordelijk is voor veel broeikasgasuitstoot.
De Eco-Score rukt op naar het noorden en bereikte inmiddels de Belgische supermarktformule Colruyt die het label op een mayonaiseverpakking toepaste. Binnenkort volgen nog eens 35 producten.
Dit artikel afdrukken
Zo ontstaat een krachtige feedbacklus die producenten sneller tot verandering aanzet dan wetgeving of zelfreguleringDrukmiddel
Want met apps als Yuka krijgen (jonge) consumenten, die klimaatverandering en duurzaamheid steeds belangrijker vinden, een middel in handen om bedrijven duidelijk te maken wat zij gewenste en ongewenste aspecten van een product vinden: ik koop nitrietloze ham want dat is gezonder, of palmolievrije handcrème want daar is geen orang-oetan voor verdreven. Zo ontstaat een krachtige feedbacklus die producenten sneller tot verandering aanzet dan wetgeving of zelfregulering.
Kijk naar de Franse supermarktketen Intermarché, die al aan het herformuleren van 900 huismerkproducten is begonnen. Ze verminderen zout en suiker en halen er 142 verschillende additieven uit om te bereiken dat ze in Yuka een betere score krijgen.
'Sans nitrites'
De Franse vleeswarensector ging daarentegen juist frontaal de strijd met Yuka aan, schrijft The Financial Times. Brancheorganisatie Fédération française des industriels charcutiers-traiteurs (FICT) daagde Yuka voor de rechter wegens 'laster en misleidende marketingpraktijken'. Centraal in het conflict: nitriet. Nitrietzout wordt wereldwijd toegepast voor het conserveren en rood kleuren van vlees en vleeswaren, maar is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie 'waarschijnlijk kankerverwekkend'. Reden voor Yuka om producten met nitriet een lage score te geven en producten 'sans nitrites' , zoals 'jambon gris' op te waarderen.
Maar volgens FICT, dat zich beroept op de Franse voedselveiligheidsautoriteit Agence de sécurité de l'alimentation, is nitriet in kleine hoeveelheden en als onderdeel van een gebalanceerde maaltijd, helemaal niet schadelijk voor de gezondheid. De rechter gaf FICT gelijk en veroordeelde Yuka tot een schadevergoeding van €20.000 en het aanpassen van de scores. Yuka gaat in beroep. "Het is zeer verbazingwekkend dat de economische belangen van de fabrikanten voorrang hebben op de gezondheid van de consumenten", zegt Julie Chapon, medeoprichtster van Yuka, op FranceInfo. Om eraan toe te voegen dat de uitspraak wel eens het einde van Yuka kunnen betekenen. Als de rechter FICT ook de geëiste miljoenen voor geleden schade toewijst, kan Yuka dat niet opbrengen.
Eco-Score
Het proces tegen Yuka laat zien hoe bedreigend dit soort consumententools kan zijn voor bedrijven. Yuka maakt twee complexe issues in één oogopslag inzichtelijk voor de consument: wat is de gezonde keuze en hoe zit het met de milieu-impact van een product. We zijn al lang gewend aan voedingswaarden op de etiketten, waar je kunt zien hoeveel calorieën, suiker, vet en zout er in een product zit. Maar het is veel lastiger te zien hoe het zit met de CO2-uitstoot of milieuvriendelijkheid van de verpakking. Dat laat Yuka dus wel zien - met de recent gelanceerde Eco-Score. Die betekent nog meer slecht nieuws voor de vleeswarenproducenten: ook de Eco-Score van vlees zal nooit op groen uitkomen, omdat de veehouderij nu eenmaal verantwoordelijk is voor veel broeikasgasuitstoot.
De Eco-Score rukt op naar het noorden en bereikte inmiddels de Belgische supermarktformule Colruyt die het label op een mayonaiseverpakking toepaste. Binnenkort volgen nog eens 35 producten.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooi te zien dat Yuka zo'n impact heeft dat producten gezonder en duurzamer gemaakt worden. In Nederland hadden/hebben we de app/website Questionmark, maar dat is volgens mij nooit in die mate aangeslagen.
Binnen 2 dagen geconsumeerd.... minder vleeswaar nuttigen.... dat kan tegenstrijdig zijn - het extra zout lijkt me binnen 2 dagen niet nodig.... (mijn koelkast staat op 3 graden ;)
ps De supermarkten hebben indertijd bedongen hier dat biologische vleeswaar met E250 moest zijn om op de schappen te komen, en daaraan is toegegeven.... en heeft zich ook verspreid naar ecologische winkels. Enten met microbiologische culturen om gevaarlijke bacteriegroei tegen te gaan... is daar iets over bekend?
pps Parmaham is meen ik altijd zonder E250 gebleven... of was dat Iberico?
Gezien in het April 2021 nummer van het Franse consumentenblad Que Choisir.
Betreft vleeswaren zonder conserveermiddelen zoals gekookte ham (jambons cuits), droge ham (jambons sec), droge worst (saucissons sec) en lardons (stukjes spek).
Hiervan komen er steeds meer zonder E249, E250, E251 en E252. niet zozeer door Yuka maar ook door de Franse overheid die in navolging van het advies van de WHO de consumptie hiervan wil beperken.
In sommige van deze producten wordt een bouillon van nitraatrijke groentes verwerkt, maar dat wordt als een valse oplossing gezien. De producten zijn veelal grijs maar de smaak is goed. Wel wordt opgemerkt dat het zoutgehalte vaak hoger is, reden om ook de consumptie van deze nitraatloze producten te beperken. Nadeel is dat ze bij 4 graden moeten worden bewaard en na opening binnen 2 dagen geconsumeerd.
Terzijde: Grappig om het verschil te zien hier "omdat de veehouderij nu eenmaal verantwoordelijk is voor veel broeikasgasuitstoot"
en daar "Voor de productie van plantaardige melk zijn geen dieren nodig en - zo het heet - er worden beduidend minder broeikasgassen bij uitgestoten."
In Denemarken al lang nitrietloze vleeswaren te koop (mogelijk gemaakt door de overheid). 'Grijze (ambachtelijke) ham' was vroeger normaal. De ham van tegenwoordig is een highly processed food.... met ook water en fosfaten om het water te binden....
'als onderdeel van een gebalanceerde maaltijd, helemaal niet schadelijk': het is de vitamine C die compenseert voor nitriet (omzetting in nitrosaminen in de maag blokkeert) - die dan wel tegelijk genuttigd moet worden. Echt compleet biochemisch inhoudsloos van de FICT! En waarmee die vitamine (als die al voldoende in het dieet zit (veel grote vleeswaareters hebben mogelijk een minder gebalanceerd dieet) opgesoupeerd wordt.
Eenmaal in de maag gevormde nitrosaminen worden ook met een voor de rest gezond dieet maar slecht bestreden. Alleen zeer hoge ORAC producten zouden dan nog kunnen helpen misschien.