Franse grootzuivelaars zijn in conflict met Normandische camembertproducenten omdat zij al een aantal jaren ten onrechte "Fabriqué en Normandie" op hun camemberts vermelden.
Bekende zuivelproducenten als Lactalis, Bongrain, Isigny Sainte-Mère en diverse huismerken van grote supermarktketens zijn inmiddels voor de rechtbank gedaagd. De Normandische producenten claimen op basis van de AOP-status van de Normandische camembert niet alleen dat de vermelding "Fabriqué en Normandie" van de gewraakte camemberts verdwijnt, maar dat deze ook helemaal van de markt gehaald moet worden.
Het bericht in Le Figaro meldt:
Deze handelswijze is sinds drie jaar illegaal, nadat het een aantal jaren oogluikend is toegelaten. Om aan de eisen van de AOP te voldoen, moet een camembert volgens de richtlijnen gemaakt zijn, op basis van rauwe melk die met de hand in vormen wordt geschept, van melk van Normandische koeien uit specifiek benoemde geografisch gebieden. De specificaties zijn heel streng omschreven en het geheel rechtvaardigt een twee keer zo hoge prijs. Slechts 5% van de in Frankrijk geproduceerde kazen voldoet aan de criteria. Slechts 9 kaasproducenten en 500 melkboeren kunnen aanspraak maken op de AOP.
In het land waar de harmonie van de gastronomische maaltijd het tot op de UNESCO cultureel werelderfgoedlijst geschopt heeft, worden de samenstellende delen van die maaltijd wel met hand en tand verdedigd.
Fotocredits: Grongar
Dit artikel afdrukken
Het bericht in Le Figaro meldt:
Deze handelswijze is sinds drie jaar illegaal, nadat het een aantal jaren oogluikend is toegelaten. Om aan de eisen van de AOP te voldoen, moet een camembert volgens de richtlijnen gemaakt zijn, op basis van rauwe melk die met de hand in vormen wordt geschept, van melk van Normandische koeien uit specifiek benoemde geografisch gebieden. De specificaties zijn heel streng omschreven en het geheel rechtvaardigt een twee keer zo hoge prijs. Slechts 5% van de in Frankrijk geproduceerde kazen voldoet aan de criteria. Slechts 9 kaasproducenten en 500 melkboeren kunnen aanspraak maken op de AOP.
In het land waar de harmonie van de gastronomische maaltijd het tot op de UNESCO cultureel werelderfgoedlijst geschopt heeft, worden de samenstellende delen van die maaltijd wel met hand en tand verdedigd.
Fotocredits: Grongar
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
De camenbert oorlog begon in 2007 toen de grote zuivelfabrieken ijverden om het AOC keurmerk voor de camembert de Normandie ook te laten gelden voor camenbert gemaakt uit gepasteuriseerde melk. Lactalis & C° hebben gelukkig het pleit verloren, dankzij een brede golf van (inter)nationaal protest, uit alle hoeken van de maatschappij.
Bekijk maar eens http://veritable.camembert.free.fr en http://veritable.camembert.free.fr/pages/petition.htm
Als jullie, Nederlanders, denken dat die discussie een ver-van-jullie-bed gegeven is dan zitten jullie verkeerd.
"Boerenkaasmakers in Nederland zijn verdeeld over de eisen waaraan hun kazen moeten voldoen. Discussiepunt is of de melk die wordt gebruikt bij het maken van de Boerenkaas boven de 40 graden mag worden verwarmd, ofwel gethermiseerd."
http://www.boerderij.nl/Rundveehouderij/Nieuws/2011/6/Discussie-over-productie-eisen-Boerenkaas-AGD568227W/
De zorg van de grote zuiveljongens is niet op 'smaak' gericht, maar op een zo efficiënt en gestandardiseerd mogelijk productieproces, waarbij te pas en te onpas met voedselveiligheid wordt gezwaaid om hun eenheidsworsten te verrechtvaardigen.
Zo heeft alles tegenwoordig een herkenbare standaardsmaak, dus zacht en karakterloos, te vreten zonder tanden, en dit ongeacht uit welk land je dat type producten betrekt.
De Chinezen lachen al in hun baardje, want op die manier is er niks zo makkelijk na te maken.
Die plakken er dan ongegeneerd nog 'Artisanal Pays-Bas' als extra labeltje bovenop. Ambachtelijk … nog zo'n uitgehold en verkracht begrip.
Hoogtijd dus voor meer authenticiteit en minder 'nep'.
Ik hoop dat Normandische producenten met de claim op basis van de AOP-status, dit winnen.
Zou ook goed zijn, immers iets wat ooit is benoemt als camembert, en waarmee speciefieke eigenschappen, handelingen of processen afgesproken zijn in protocollen, dienen nageleefd te worden.
Als dat niet gebeurd word het bulk en gaan velen er mee lopen.
Ook eerder afgesproken protocolen worden niet gehandhaaft, en dus is alleen de naam camembert nog de lokker, maar zonder inhoud.
In tijd duurt het jaren voordat consumenten dat doorhebben, dus is het belangrijk dat zoals nu de producenten eens aan de bel trekken.
In wezen zie je dat in alles, woorden zijn belangrijker geworden als de inhoud.
Maw als labels woorden zijn geworden, zonder inhoud, is het in wezen fake.
Je kunt dat zien aan woorden als duurzaam, iedereen kent het woord.
Wel belangrijk dat dat woord ooit is introduceert want iedereen gaat er toch wel mee an de slag.
Maar in tijd moet de transparantie van elke handeling, grondstof etc tot een label of concept leiden, niet tot een woord.
Transparantie dus.
Ik was toevallig recent nog in de Republiek Amsterdam, en was daar al meer als een jaar niet geweest.
Maar zie zoveel EKO plaza's, meer als 50 nu al in Nederland.
Prijzen zijn zeker niet duurder als een AH niet biologisch segment.
Trouwens bij de AH zag ik ook best redelijk veel biologisch, en netjes geprijst, wat ook een compliment is.
Het kan dus wel.
Transparantie, labeling van streekproducten, labeling wel, of geen gmo, gaat alleen maar leiden tot heldere keuzes en daarmee heldere ketens en lijnen.
CONO heeft asl vb een goed merk Beemster, maar ze gebruiken gentech soja voor de koeien.
Ze noemen dit duurzaam, maar willen uit alle macht niet labelen, ook Ben & Jerry ijs dus.
Dan vraag je je echt af, wat ging er mis?
Nu heeft dat (nog) geen invloed op het merk Beemster, want alles wordt er aan gedaan om mensen maar niet te vertellen dat er gentech soja wordt gebruikt, echt alles door greenwashers als Solidaridad en de WUR.
Je merk en label zo te grabbel gooien is zo dom.
Waarschijnlijk een paar CONO managers die dachten, wur, FC en tientallen anderen doen mee, dus we kunnen niet achterblijven, het moet wel goed zijn dan, etc, dus het meeloop principe ipv zeer kritisch zijn over een eigen label en merk.
Lekker "duurzaam" gentech soja halen uit zuid amerika, right ?
Antwoord, no not right., very very wrong.