Haribo-beertjes
De vitaminesupplementen zijn niet aan te slepen, maar het innemen ervan blijft een medische handeling. Nieuwe alternatieven voor de zure bruistabletten en de bittere pastilles zullen de onstuitbare vraag naar extra vitaminen en mineralen en andere populaire preparaten doen toenemen. Een grotendeels gecreëerde vraag, want de meeste mensen hebben geen extra vitaminen nodig om gezond te blijven.
Nieuwe alternatieven voor de zure bruistabletten en de bittere pastilles zullen de onstuitbare vraag naar extra vitaminen en mineralen en andere populaire preparaten doen toenemenAmerikanen onder de 35 nemen massaal extra vitaminen en dan het liefst in de vorm van snoepjes, gummy vitamins. Zeg maar Haribo-beertjes waar alles in zit. De markt daarvan groeit snel, schrijft Business Insider.
Meerdere producenten veroverden met uitgekiende marketing en steun van influencers als Kim Kardashian en Kylie Jenner het wagenwijd open liggende gat in de markt tussen snoep en vitaminepil. Dat vereiste wel herformulering van de geliefde winegum-achtige snoepjes. Die werden aanvankelijk gemaakt van heerlijk kauwbare gelatine, dat uit slachtafval wordt verkregen. Niet erg vegan, dus daar moest een alternatief voor komen: pectine.
Eerst kon er alleen maar vitamine C aan snoepjes worden toegevoegd, pectine en nieuwe fabricagetechnieken maakten de vervaardiging van multivitaminebeertjes mogelijk.
Tweens
Wie wil weten waar het heengaat met de vraag naar gezonde gemaksvoeding, moet naar de jeugd kijken. Vooral de zogeheten tweens zijn een voor de marketing interessante groep. Kinderen in de leeftijd van 9 tot 12 zijn geen onnozele ukkies meer, maar ook nog geen al te kritische tieners. Ze zijn zowel heel uitgesproken in hun voorkeuren als sterk beïnvloedbaar door influencers en social media.
Tween culture, en dan in het bijzonder wat er gedaan kan worden om de aandacht van jonge tieners te pakken en te houden, is het onderwerp van een virtuele paneldiscussie (een van de vele) tijdens Food for Kids, een online-symposium dat georganiseerd wordt door FoodNavigator-USA. Gezien de samenstelling van dit forum (een medische professional en moeder van een influencer, een internetjurist en een directeur van een kindersnackfabriek) kan het een levendige discussie opleveren.
Meerdere producenten veroverden met uitgekiende marketing en steun van influencers als Kim Kardashian en Kylie Jenner het wagenwijd open liggende gat in de markt tussen snoep en vitaminepilCHUM
Tijdens Food for Kids worden drie (van zeer vele) nieuwe producten van beginnende bedrijven in het zonnetje gezet. Deze zogenoemde trailblazers zijn: MightyMe, snoepjes voor heel jonge kinderen waarin pinda’s verwerkt zitten, bedoeld om notenallergie te voorkomen; GoodFeeding, dat biologische babyhapjes maakt; en CHUM Food Bites, gedroogde stukjes fruit voor kinderen.
Wat opvalt aan deze producten - reden om ze te selecteren voor FoodNavigator - is dat ze met de allerbeste intenties ontwikkeld zijn. Het woord ‘functional foods’ wordt niet meer gebruikt, dat klinkt veel te medisch. Bij MightyMe is de kinderarts en allergiespecialist Gideon Lack betrokken, die in 2015 het gezaghebbende LEAP-onderzoek naar pinda-allergie publiceerde.
CHUM is het werk van Benjamin Bartley, behalve wereldwijd actief met het beschermen van haaien, ook bezorgde vader. Hij zag het gebit van zijn kinderen verwoest worden door hun gesnoep. Ze aten uit zichzelf geen fruit (een bekend fenomeen voor alle ouders), maar smullen van de zakjes CHUM, die alleen maar gedroogde stukjes fruit bevatten en geen toevoegingen zoals andere merken die hebben.
Gaan deze producten een gouden toekomst tegemoet? Of zeggen opvoeders: ik geef mijn baby wel een lik pindakaas, maal zelf babyvoeding en schil dagelijks een appeltje?
De online presentaties en paneldiscussies tijdens FoodNavigator-USA Summit 2020: Food for Kids lopen van 21 oktober tot 18 november en zijn na inschrijving gratis te volgen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Je kunt zeker teveel van bepaalde vitamines binnen krijgen, bijvoorbeeld B6. dat wordt te pas en te onpas aan producten toegevoegd, margarine, koekjes, ranja. En dan ook in de niet-actieve vorm. zie ook [https://www.vitamineb6vergiftiging.nl/]
Het punt blijft dat het hier waarschijnlijk gaat om zaken waar je ook teveel van binnen kunt krijgen, en dat wordt gegoten in een vorm die uitnodigt om alsmaar meer te willen en te eten. Zelfde idee als met cafeïne drankjes waar ook een jongere aan overleed. Te veel suiker is inderdaad ook heel slecht. Maar mogelijk wordt hier de duivel uitgedreven met Beëlzebub? Beter is lijkt me direct beginnen met peuters en kleuters mee te nemen naar de moestuin en te laten genieten van echt eten en hoe wonderlijk dit groeit enz. De wonderen van de haribo beertjes zijn dan een stuk minder interessant.
Gezond roken had ook de toekomst.
De E-sigaret bleek nog kwalijker dan de Echte sigaret.
Tandbederf stopt niet door vitaminen aan suiker toe te voegen.
Vitaminen horen in door ons gegeten gewassen.
Snoep, ook zonder suiker, al of niet van vitamines voorzien, stimuleert in ieder geval geen natuurlijke smaakontwikkeling en ligt ver verwijderd van de natuurlijke smaken. Het voortborduren op de zoete moedermelk lijkt mij niet goed. De hang naar nog meer zoetigheid blijft lang aanwezig en het duurt lang voordat kinderen de natuurlijke smaken zoals die van de verschillende groentes en andere voeding gaan waarderen. De smaakontwikkeling bij de overgang van moedermelk naar vast voedsel begint bij groentes en niet bij (het zoete) fruit.
Zie ook Ik wil Spinazie (NRC).
Dank je wel voor de uitleg, Stephan! Ik zie hier dat de formulering meestal iets moet zijn met 'contributes to', of moet/mag verwijzen naar de fysiologische functie van een component van het product/levensmiddel.