Gen Z staat bekend als de generatie van de ‘digital natives’: mensen die met het internet opgroeiden. Deze jongere consumenten zijn veeleisend en in grote mate beïnvloed door wat ze gezien hebben op social media, zegt Jacqui Passmore, marketingmanager bij Dawn Foods, een leverancier van banketingrediënten en -producten.

Dat betekent dat merken de social media als springplank kunnen gebruiken om onder de aandacht te komen bij jongere consumenten. Zo inspireerde deze zomer de film Barbie een hele reeks roze zoete lekkernijen die op Instagram om de gunst van Gen Z wedijverden. Ook de niet-aflatende reeks hippe toepassingen van 'klassieke smaken' (denk: een cronut met banoffee-(banaan met (zoute) caramel)-vulling) vindt op Instagram gretig onthaal als voorbeelden om jezelf te verwennen.

Maar Gen Z vindt ook gezondheid heel belangrijk. Dat is een uitdaging voor de bakkerswereld, want bij koekjes en taart denk je niet meteen aan gezond. Met wat tijd (2 jaar) en moeite is het Jnck Bakery gelukt gezonde koekjes te maken, met 90% minder suiker dan traditionele koekjes, drie keer meer eiwitten, toegevoegde vezels (5x zo veel als bestaande producten) en 50% minder verzadigd vet. Daar is dan wel erwteneiwit bij nodig voor de gewenste verzadiging, prebiotische vezels voor een gezond darmstelsel en een op maat gemaakte chocolade met weinig suiker en proteïne.

Behalve om de eigen gezondheid, gaat het bij Gen Z ook om de planetaire gezondheid, ofwel duurzaamheid. Slimme koekenbakkers moeten bedenken hoe ze daar een kloppend verhaal van maken of een sprookje dat verkoopt. Of een kloppend verhaal dat nog klinkt als een sprookje ook.
Dit artikel afdrukken