Klanten van gastronomische ketens bestelden in 2006 meer groene salades, luxe brood, vis, tapas/fingerfood en vegatrisch gerechten. Daarbij dronken ze vooral rosé, versgeperste sappen en plat bronwater. Gezond en luxe dus. 'Uit' anno 2006 zijn orgaanvlees, gehaktballen, appelmoes, varkensvlees, alcoholvrijbier en cola. Dat blijkt uit een inventarisatie onder 22 hotelketens, cateraars en restaurantketens uit Misset's Horeca 100 van grootste bedrijven. Omdat de ketens alleen aan konden geven in welke mate bepaalde voedingsmiddelen of dranken meer of minder gevraagd waren geeft de enquête geen inzicht in verkoopvolumes of omzetten. Wel duidelijk is de trend naar gezond, licht, vers en oorspronkelijk.

Salades zijn uitgegroeid tot een volwassen, op zichzelfstaand gerecht, en worden niet alleen als voorgerecht, maar ook als hoofdgerecht gegeten. Met name in lunchcafés is het product als lunchgerecht erg populair, vooral bij vrouwen. Groene salades worden als bijzonder gezond en light gezien.

Vis profiteert van de aandacht voor de gezonde omega-3 vetten en de achtereenvolgende dierziektes in de intensieve veehouder, en wordt gezien als licht verteerbaar. Consumenten vinden dat het moeilijk klaar te maken is, aanleiding om buitenshuis wat vaker vis te bestellen.

Tapas/fingerfood sluiten aan bij de trend om zich niet langer tot drie maaltijden per dag te beperken. Ze passen bovendien in de trend van kleine porties, met veel afwisseling in smaak.

Rosé blijft in populariteit toenemen. De lange warme zomer heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. Opmerkelijk is dat die populariteit op de gemiddelde wijnkaart niet terug te vinden is. Tegenover de tientallen rode en witte varianten staan vaak niet meer dan drie rosé-soorten. Een gemiste kans.

De opmars van de versgeperste sappen gaat ten koste van de dranken die van oudsher als gezonder gezien werden, zoals melk en sap uit pak.

Bron: zibb
Dit artikel afdrukken