Hoewel de grote spelers op de Utrechtse Food Week allang vertrokken zijn, is de week heel nuttig. Minister Verburg maakte duidelijk gezondheid een belangrijke plaats in haar beleid te geven. Het CBL en de Consumentenbond grepen de gelegenheid aan om eindelijk in het openbaar ruzie te gaan maken over wat de supermarkt kan doen om de verkoop van gezonde producten te bevorderen.
Het CBL vindt dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben. Je kunt ze niet bij de kassa verbieden een gezinsverpakking Mars, hun Peijnenburgkoek voor de kleintjes, Danoontje of pak volle in plaats van halfvolle melk mee te nemen. Gelijk heeft het CBL wat mij betreft.
Toch is dat voor de Consumentenbond niet genoeg. Zibb.nl zegt het zo:
De Consumentenbond vindt dat de supermarkten te weinig actie ondernemen om het probleem effectief aan te pakken. Zij zouden meer informatie moeten bieden op verpakkingen, producten gezonder kunnen maken en minder vette en zoete artikelen in de aanbieding moeten doen.
Wat de consumentenbond zich nou precies voorstelt blijft onduidelijk. Ik hoop toch zo dat dit eindelijk uitdraait op een Nederlandse versie van de label war in Nederland.
Waarom? Omdat dit bij implicatie aangeeft dat het Ik Kies Bewust-logo geen uitweg biedt. Dat is immers de gekozen oplossing, maar we voelen kennelijk aan ons water aan dat mensen er niet beter van gaan kopen. O jee, wat nu? Want het het CBL heeft volstrekt gelijk: je kunt mensen niet betuttelen.
In dit staartje alleen die opmerking die van Wouter Klootwijk kwam: je moet ze 'weerbaar' maken.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als een commercieel directeur iets gaat zeggen moet je dus oppassen. En cola is inderdaad geen goed voorbeeld. AH ook niet. In de bonuskrant staat altijd te weinig AGF en te veel aan K&K. Maar wat is nu gezonde voeding? Dat moet de minister van goede voeding, volksgezondheid en diervriendelijke landbouw maar eens uitzoeken.
De hoeveelheid obesitas is echter kritiek. Daar moeten we niet te lang over vergaderen. Da's mijn punt.
Als het gaat om grensgevallen, waarom worden die dan gepresenteerd als de kern van de zaak?
Darwinistisch geredeneerd zuiveren die examplaren zich uit. We hebben een niveau van beschaving bereikt dat zo'n attitude niet meer acceptabel maakt. Met Wouter's maakbare weerbaarheid voor die zwakkere gevallen zou ik best kunnen leven, maar waarom maken we het niet leuk en lekker?
Ik mocht vanmiddag een discussie leiden over duurzaam ondernemen met een foodbedrijf, waar iemand de - terechte - opmerking plaatste dat je in dit soort gevalen de emoties van mensen moet managen en ze niet bij de waarheid moet proberen te krijgen. Werkt niet. Afschrikken werkt, maar meer plezier en een goed gevoel bieden nog veel meer. Kortom: waarom het onderwerp vanuit 'moet niet' oppakken, terwijl het ook vanuit 'zo is het leuker en lekkerder'. Gewoon ouderwetse leugenachtige massamarketing voor minder weerbaren, alias "de dombo's". Maar dan voor het goede doel. Dat is legitiem.
Die AH-man van Joep moet zich schamen over vrijheid van keuze. De betere keuze is dus Cola met aspartaam, waarvan niet is aangetoond dat het schadelijk is, maar ook niet dat het onschadelijk is. Zeg dat er dan ook even bij aub, dan kan iemand zelf kiezen.
"Maar er zullen altijd kinderen en ouders zijn die niet weerbaar genoeg zijn en keer op keer voor de bijl gaan als ze patat ruiken of snoep zien."
Weerbaarheid en zelfbeheersing zijn twee verschillende dingen, Wouter. Je mag hooguit hopen dat weerbaarheid leidt tot meer zelfbeheersing.
@Joep, Ik hoorde dat er in Engeland een film met een niet-rokende Sherlock Holmes wordt gemaakt. Daar lijkt deze AH-actie op. Geen betutteling, maar een politiek correcte symboolmaatregel. Vraag: wordt ook de schappositie aangepast (light op ooghoogte, bukken voor volvet)? En 'minst ongezonde' producten zijn nog niet gezond.
O Nee! Geen proef, geen pilot a.u.b! Gewoon doorvoeren. Kijk maar naar AH: Supermarktketen Albert Heijn wil een grote aanpassing doorvoeren in zijn reclamefolders. Het bedrijf, met een marktaandeel van 27 procent, overweegt om in zijn folder steeds de minst ongezonde productvariant te laten zien. Commercieel directeur Sander van der Laan: 'Cola Light dus met als onderschrift dat dit ook geldt voor Regular.' Volgens hem is er geen sprake van betutteling van de klant. 'Aan de hand van dit voorbeeld moet u begrijpen dat er een dunne lijn loopt tussen vrijheid, verantwoordelijkheid en betutteling'.