image

Hoewel de grote spelers op de Utrechtse Food Week allang vertrokken zijn, is de week heel nuttig. Minister Verburg maakte duidelijk gezondheid een belangrijke plaats in haar beleid te geven. Het CBL en de Consumentenbond grepen de gelegenheid aan om eindelijk in het openbaar ruzie te gaan maken over wat de supermarkt kan doen om de verkoop van gezonde producten te bevorderen.

Het CBL vindt dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben. Je kunt ze niet bij de kassa verbieden een gezinsverpakking Mars, hun Peijnenburgkoek voor de kleintjes, Danoontje of pak volle in plaats van halfvolle melk mee te nemen. Gelijk heeft het CBL wat mij betreft.

Toch is dat voor de Consumentenbond niet genoeg. Zibb.nl zegt het zo:

De Consumentenbond vindt dat de supermarkten te weinig actie ondernemen om het probleem effectief aan te pakken. Zij zouden meer informatie moeten bieden op verpakkingen, producten gezonder kunnen maken en minder vette en zoete artikelen in de aanbieding moeten doen.

Wat de consumentenbond zich nou precies voorstelt blijft onduidelijk. Ik hoop toch zo dat dit eindelijk uitdraait op een Nederlandse versie van de label war in Nederland.

Waarom? Omdat dit bij implicatie aangeeft dat het Ik Kies Bewust-logo geen uitweg biedt. Dat is immers de gekozen oplossing, maar we voelen kennelijk aan ons water aan dat mensen er niet beter van gaan kopen. O jee, wat nu? Want het het CBL heeft volstrekt gelijk: je kunt mensen niet betuttelen.

In dit staartje alleen die opmerking die van Wouter Klootwijk kwam: je moet ze 'weerbaar' maken.
Dit artikel afdrukken