Ook Thuisbezorgd biedt de aangesloten restaurants een inkoopplatform. Alle bestellingen die Thuisbezorgd aan de restaurants levert, gaan per post. Afhalen is niet mogelijk. Het bedrijf probeert zoveel mogelijk in één zending te leveren, maar het kan gebeuren dat de bestelling zich over meerdere pakketten verdeelt en op verschillende dagen wordt uitgeleverd. Zeker bij producten van derde partijen kan dat gebeuren. Dat is niet zo handig voor de ontvanger. Die krijgt de hele dag leveringen door verschillende transporteurs.

Het aantal ritten kan door zo’n platform met 50% afnemen
Voor het beperken van logistieke ritten in de stad is een platform voor horecabelevering het meest effectief, als het platform ook de bundeling van de leveringen van de diverse leveranciers verzorgt. Het aantal ritten kan door zo’n platform met 50% afnemen. De bestaande bestelplatformen voor horecabelevering regelen die bundeling meestal niet. Dat resulteert in nog meer zendingen aan de deuren en bestelvoertuigen in de binnenstad. Dat is niet echt toekomstbestendig.

Ik ben nieuwsgierig hoe de nieuwe platformen die (zero-emissie) bundeling in de harde praktijk van de horecalogistiek straks gaan regelen Via welke hubs en met welke partners doen ze dat? Gaan ze ook lokale boeren en producenten aan het netwerk koppelen? Innovatieve IT-systemen voor de keten en gestandaardiseerde pakketlabels moeten zorgen voor een naadloze vervlechting van de leveringen van veel leveranciers. Dat ontbreekt nog bij de horecaplatforms. Er zijn logistieke professionals die wel voor bundeling kunnen zorgen. De platforms moeten daarmee samenwerken.

Het is bovendien spannend hoe de food service groothandels als Bidfood, Sligro, Hanos en Lekkerland gaan reageren. Die laten zich toch niet de kaas van het brood eten na de lastige coronatijden? De Nederlandse inkoopmarkt van restaurants, gemakswinkels en catering heeft, in goede jaren, een omvang van ruim €20 miljard. De groothandels hebben een fijn vertakte infrastructuur met al veel volume en een stevig kostenvoordeel. Als zij hun bestelplatform verder ontwikkelen en hun distributienetwerk openstellen voor derden dan kunnen zij ook hét platform worden voor gebundelde levering.

De nieuwe horecaplatforms beloven veel. Zonder een slimme gebundelde levering ineens zijn die beloften echter weinig waard. Een mooie bestelwebsite alleen is echt niet voldoende.


Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.

Dit artikel afdrukken