Horeca-inkoopplatforms schieten als paddenstoelen uit de grond: Procent, inONE, VersTrade, Hilton Supply Management, Kovit, Food Directors, Foodl, Thuisbezorgd en vele anderen. De meeste aanbieders brengen wel kopers en verkopers bij elkaar, maar niet de leveringen van al die verkopers. En daar wringt de schoen, vindt Walther Ploos van Amstel.
Ook Thuisbezorgd biedt de aangesloten restaurants een inkoopplatform. Alle bestellingen die Thuisbezorgd aan de restaurants levert, gaan per post. Afhalen is niet mogelijk. Het bedrijf probeert zoveel mogelijk in één zending te leveren, maar het kan gebeuren dat de bestelling zich over meerdere pakketten verdeelt en op verschillende dagen wordt uitgeleverd. Zeker bij producten van derde partijen kan dat gebeuren. Dat is niet zo handig voor de ontvanger. Die krijgt de hele dag leveringen door verschillende transporteurs.
Ik ben nieuwsgierig hoe de nieuwe platformen die (zero-emissie) bundeling in de harde praktijk van de horecalogistiek straks gaan regelen Via welke hubs en met welke partners doen ze dat? Gaan ze ook lokale boeren en producenten aan het netwerk koppelen? Innovatieve IT-systemen voor de keten en gestandaardiseerde pakketlabels moeten zorgen voor een naadloze vervlechting van de leveringen van veel leveranciers. Dat ontbreekt nog bij de horecaplatforms. Er zijn logistieke professionals die wel voor bundeling kunnen zorgen. De platforms moeten daarmee samenwerken.
Het is bovendien spannend hoe de food service groothandels als Bidfood, Sligro, Hanos en Lekkerland gaan reageren. Die laten zich toch niet de kaas van het brood eten na de lastige coronatijden? De Nederlandse inkoopmarkt van restaurants, gemakswinkels en catering heeft, in goede jaren, een omvang van ruim €20 miljard. De groothandels hebben een fijn vertakte infrastructuur met al veel volume en een stevig kostenvoordeel. Als zij hun bestelplatform verder ontwikkelen en hun distributienetwerk openstellen voor derden dan kunnen zij ook hét platform worden voor gebundelde levering.
De nieuwe horecaplatforms beloven veel. Zonder een slimme gebundelde levering ineens zijn die beloften echter weinig waard. Een mooie bestelwebsite alleen is echt niet voldoende.
Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.
Dit artikel afdrukken
Het aantal ritten kan door zo’n platform met 50% afnemenVoor het beperken van logistieke ritten in de stad is een platform voor horecabelevering het meest effectief, als het platform ook de bundeling van de leveringen van de diverse leveranciers verzorgt. Het aantal ritten kan door zo’n platform met 50% afnemen. De bestaande bestelplatformen voor horecabelevering regelen die bundeling meestal niet. Dat resulteert in nog meer zendingen aan de deuren en bestelvoertuigen in de binnenstad. Dat is niet echt toekomstbestendig.
Ik ben nieuwsgierig hoe de nieuwe platformen die (zero-emissie) bundeling in de harde praktijk van de horecalogistiek straks gaan regelen Via welke hubs en met welke partners doen ze dat? Gaan ze ook lokale boeren en producenten aan het netwerk koppelen? Innovatieve IT-systemen voor de keten en gestandaardiseerde pakketlabels moeten zorgen voor een naadloze vervlechting van de leveringen van veel leveranciers. Dat ontbreekt nog bij de horecaplatforms. Er zijn logistieke professionals die wel voor bundeling kunnen zorgen. De platforms moeten daarmee samenwerken.
Het is bovendien spannend hoe de food service groothandels als Bidfood, Sligro, Hanos en Lekkerland gaan reageren. Die laten zich toch niet de kaas van het brood eten na de lastige coronatijden? De Nederlandse inkoopmarkt van restaurants, gemakswinkels en catering heeft, in goede jaren, een omvang van ruim €20 miljard. De groothandels hebben een fijn vertakte infrastructuur met al veel volume en een stevig kostenvoordeel. Als zij hun bestelplatform verder ontwikkelen en hun distributienetwerk openstellen voor derden dan kunnen zij ook hét platform worden voor gebundelde levering.
De nieuwe horecaplatforms beloven veel. Zonder een slimme gebundelde levering ineens zijn die beloften echter weinig waard. Een mooie bestelwebsite alleen is echt niet voldoende.
Jhr. Dr. Walther Ploos van Amstel is lector citylogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam en doet onderzoek naar onder meer food servicelogistiek. Hij is opgeleid als bedrijfseconoom en heeft zich gespecialiseerd in ketenorganisatie en -optimalisatie (in het Engels: supply chain management). Walther zal op regelmatige basis aan Foodlog bijdragen met opinies over en analyses van actuele ontwikkelingen. Buiten zijn vakgebied is hij ook actief als house-deejay.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Coolblue of Bol.com heeft een grote wederzijdse afhankelijk met Post NL. Ze hebben elkaar zeer hard nodig. Post NL kan niet zomaar even een webwinkel starten, en de webwinkels kunnen niet zomaar een logistiek netwerk creëren.
Eind jaren negentig -opkomst digitale sector- mocht/moest ik een besluit nemen: in de wereld van de bites and bytes stappen of in de wereld van de moleculen en atomen. Het werd (vooral) het laatste, ondanks dat ik een digitale nerd en junk tegelijkertijd ben. Dick noemt dat 'de feitelijke wereld'.
De software kant alleen is niet meer onderscheidend, gemakkelijk na te maken en goedkoop. Vrijwel alle waarde kanten liggen bij a) de klanten (en vooral veel klanten, zoals AH, Bol, CoolBlue of Thuisbezorgd) en b) het moleculen-atomen netwerk.
Met dit laatste bedoel ik:
- de grondstoffen (want we leven nog in een moleculen-atomen netwerk.
- de fabrieken (het kunnen maken)
- het logistieke netwerk (de echte vrachtwagens).
Software platforms alleen -behalve de zeer grote dier er zijn- gaan het op termijn niet 'alleen' zijn. Coolblue en bol.com, maar ook Picknick en AH. En de ijs fabrieken van Unilever. Allemaal moleculen-en-atomen.
En de logistieke netwerken kunnen twee dingen doen:
- de allergoedkoopste zijn (Amazone, etc.), maar grillig.
- consumenten het meeste verwennen (betrouwbaarheid op tijd, ontzorgen bij installatie, etc.)
Winkels en winkelen is het 'dagje' uit, een uurtje ontspannen, of geïnspireerd worden. Maar de digital-only-platforms zonder iets fysieks gaan het vroeg of laat niet redden denk ik. Laat ik het anders zeggen, ik zou er mijn geld niet op zetten.
#1 Eens, ik verbaasde mij ook.
Uit ervaring kan ik zeggen dat het platform voor bestel software niet de grootste uitdaging is. Warehouse, logistiek en zeker de last mile is waar de uitdaging ligt.
en ja deelleveringen ben ik onderhand wel zat als consument. Dan is toch al helemaal niet meer bij te houden bij wie/wat/waar ik moet zijn voor retour melding en zending.
En hoe hou ik in mijn mailbox nog overzicht tussen juiste track and trace mails en de spam.
Van logistiek/warehouse naar platform erbij is een stuk eenvoudiger dan van platform naar incl. logistiek/warehouse.
Kijk maar naar Bol.com strategie wijziging sinds komst Amazone. Hoe kwetsbaar zijn platforms als Coolblue in de onderhandeling naar Post NL en andere bezorgers? Zou het niet mede daarom zijn dat de laatste nieuwste productlijnen (wasmachines, zonnepanelen) incl. bezorging/montage/installatie aangeboden worden door Coolblue? Het is meer dan enkel de strategie van ontzorgen als je het mij vraagt.
Lijkt me hoogtijd dat gemeentes zich uitspreken over wat ze verwachten aan praktijk over 5 jaar.
Voorstel:
Max. 2 bezorg diensten met bus of groter per fysieke locatie per dag*. Aanvulling met fietskoeriers (max bakfiets grootte waarbij bestuurder zelf (bij)trapt krijgt vooralsnog geen beperking.
*ongeacht of deze elektrisch voortbewegen. De criteria daarvoor blijven voortkomen uit milieu wetgeving. Deze aanscherping is voor onderdeel leefbaarheid van binnenstad inzake verkeersbewegingen en drukte in de straten.
En ja dit kan gelijkmatig van start voor bedrijven alsook particulieren. Zal wel gelijk de achterdeur dicht moeten bij bedrijven dat een afwijkend afleveradres op factuuradres niet mag. Op kvk nummers, lees in BTW regeling, kunnen geen afwijkende leveradressen opgegeven worden.
Een heel terecht kritisch punt. Bestellen is niet alleen software, een applicatie, maar vertaalt zich ook in processen in de feitelijke wereld. Wonderlijk dat de horeca- en cateringgroothandels (Sligro, Metro, Bidfood etc.) er nog niet opgedoken zijn.