Geen meerprijs
Bij de ontwikkeling van PlanetProof was het creëren van de meerprijs een van de belangrijkste uitgangspunten, maar LTO Akkerbouw en NFO stellen dat niet alle schakels de verantwoordelijkheid hierin nemen. Met andere woorden: er worden hogere eisen gesteld in de productie, maar de telers krijgen hier geen niets extra's voor. "We zijn op een punt beland waarin je jezelf de vraag stelt: 'Waarom maken we eigenlijk extra kosten voor de certificering als we er niets voor terug krijgen?' Bovendien blijven de telers in het ongewisse over de eisen en de kosten die nog komen", aldus Gerard van den Anker, de voorzitter van de NFO.
Voor beide partijen is dit dé reden om niet langer energie te willen stoppen in het duurzaamheidskeurmerk, schrijven ze in de brief aan SMK. "Als telers zelf door willen gaan met het keurmerk, dan is dat uiteraard hun eigen keuze", zo licht Van den Anker toe. "Voor de afzet en export hebben veel Nederlandse fruittelers het keurmerk echter niet per se nodig, want het is een puur Nederlands certificaat."
'Alle partijen blijven vertegenwoordigd'
Na het vertrek van de 2 partijen ontstond het gerucht dat nu niet meer alle sectoren vertegenwoordigd zouden zijn in de werkgroep. Dat gegeven wordt ontkracht door SMK. "De inbreng voor de akkerbouwsector wordt nog steeds gegarandeerd, omdat LTO-vakgroep Vollegrondsgroente en de consumptieaardappelteelt (Nederlandse Aardappel Organisatie) al deel uitmaken van de werkgroep. Binnenkort komt hier naar verluidt ook een deelnemer vanuit de conserventeelt bij", zo schrijft SMK op de website.
Kortom: betekent het uittreden van LTO Akkerbouw en NFO dat de eerste haarscheurtjes zichtbaar zijn in duurzaamheidskeurmerk 'On the way to PlanetProof'? Het is lastig te voorspellen. LTO-vakgroep Melkveehouderij praat bijvoorbeeld nog wel actief met SMK. Die situatie is voor die partij echter iets anders, omdat melkveehouders al een meerprijs ontvangen wanneer ze aan de gestelde eisen voldoen. Het is dan ook afwachten of LTO Akkerbouw en NFO buitenbeentjes zijn of dat dit een kettingreactie gaat veroorzaken.
Dit artikel maakt deel uit van de contentsamenwerking tussen Foodlog en Boerenbusiness.
Op 5 januari krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik weet niet of dat het is Bert. Ik denk dat de consument er nog wel intrapt (die is niet zo kritisch op loze claims) maar dat het niet genoeg schuift. Het gaat niet om de planeet, het gaat om de poen.
Dat geldt ook voor PlanetProof zelf, die hadden een inkomen begroot voor 2020 van 1,3 miljoen. Ruim 2 keer meer dan in 2019. Benieuwd hoeveel het werkelijk wordt.
Keurmerken met 'een beetje minder chemie etc' blijft heel lastig te verwaarden. Het is als de loodgieter die je lekkage voor 80% oplost. 'De kraan lekt nog wel meneer, maar wel een stuk minder' . Dat is echt een communicatieprobleem, dan moet de bijdrage voor verbeteringen ergens anders vandaan komen dan van de consument.
Jos, het is toch een keurmerk van een boerenorganisatie?
Het antwoord is dan ook: geen.
Ik schreef een column over het logo voor een printplaat. Vlgde week hier online.
Wat is de rol of functie van het CBL (als ze al meepraten) in de ontwikkeling van dit keurmerk?
Misschien wil Marc Jansen een toelichting geven?
Je kunt je afvragen of er wel meerwaarde is voor de melkveehouderij of dat het alleen iets anders word gespecificeerd op de afrekening.