Met hun smartphone kunnen consumenten spoedig eerlijke info over voedingsproducten te zien krijgen. Door de gsm even op een blokjescode op de verpakking te richten, verschijnt op het schermpje allerlei extra informatie over een product, bijvoorbeeld over de zuiverheid van ingrediënten, het productieproces en de recycling van de verpakking.
Dat schrijft het ANP in een vandaag door de vakpers breed overgenomen bericht.
Het initiatief van ex-EFSA man Herman Koëter ontvangt subsidie van de Nederlandse overheid en heeft de steun van het Europese parlement. Het is een belangrijke stap voorwaarts in de feitelijke informatievoorziening van consumenten via etiketten. Het foodlog-initiatief KijkofhetKlopt kan daarmee de kachel in.
Wel valt te verwachten valt dat er veel discussie over de betekenis van de geboden informatie en de daaruit blijkende normeringen onder consumenten zal ontstaan.
Lees meer over het iniatief op distrifood.nl.
Dit artikel afdrukken
Het initiatief van ex-EFSA man Herman Koëter ontvangt subsidie van de Nederlandse overheid en heeft de steun van het Europese parlement. Het is een belangrijke stap voorwaarts in de feitelijke informatievoorziening van consumenten via etiketten. Het foodlog-initiatief KijkofhetKlopt kan daarmee de kachel in.
Wel valt te verwachten valt dat er veel discussie over de betekenis van de geboden informatie en de daaruit blijkende normeringen onder consumenten zal ontstaan.
Lees meer over het iniatief op distrifood.nl.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Okee... maar het blijft natuurlijk alleen een oplossing voor de verpakte waren van de grootgrutter. Verskopers hebben er niks aan.
Wouter, het lijkt dat deze inititator een beter Europees netwerk heeft, of een vriend bij de televaag. De website van Orange ziet er nog niet echt web 2.o uit dus ik moet het nog zien, misschien 'al' over een jaar had ik beter kunnen schrijven net.
Het #kloptie team (betere naam wellicht dan kijkenofhetklopt) heeft al een stuk infra, maar met een EU achter je ben je er sneller dan als je moet wachten op de producenten en de consumenten: de ene is te laks en de ander te afwachtend (en wie is wie hier).
Maar uiteindelijk, als er maar (controleerbare) transparantie komt, maakt het mij niet zoveel uit hoe.
Ik heb toch een wrang gevoel hierbij. Je maakt met een paar enthousiastelingen een plan -kijk of het klopt- op basis van een goed idee. Het #kloptie team heeft het plan voorgelegd bij onze overheid, die dat toen niet goed vind. Dat er nu dus alsnog financiering komt voor een vergelijkbaar plan is uitermate vreemd.
Enfin, het is wel goed dat er nieuwe leven geblazen wordt in een dergelijk initiatief. Uiteindelijk denk ik nu : als het er maar komt.
Uiteindelijk moet de 'revolutie' worden dat consumenten van de verpakking direct naar de informatie kunnen gaan - via deze weg (op basis van het Televaag artikel staat het nog enorm in de kinderschoenen, misschien volgend jaar) kan er wel een begin gemaakt worden met het vullen van een database. Voordeel van EU is dat die dan zeer waarschijnlijk openbaar en vrij zal zijn (want deels met belastinggeld betaald, daar kunnen we van de VS nog wat van leren). Uitbreiden is dan een vervolg waar ik het 'kijk of het klopt' principe zie opkomen. Nu pas hebben de meeste consumenten een telefoon waarmee het kan, thuis scannen werkt niet, een code intypen al helemaal niet (en ja dat heb ik geprobeerd).
Arno van 't Hoog vraagt me op twitter of het driesterren-systeem dat nu in de VS wordt voorgesteld een goeie oplossing is. Dat denk ik dus niet. Geef mensen maar gewoon informatie.
De US komen vanuit een andere context, met sterk reclamische etikettering. Nog aanmerkelijk sterkr dan in de EU. Lees er Marion Nestle's Food Politics maar eens op na.