De Amerikaanse koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducten, de Grocery Manufacturers Association (GMA), kondigt vandaag aan met een eigen ‘smart label’ te komen. Door het scannen van een QR- of barcode met een smartphone, krijgen consumenten direct toegang tot gedetailleerde informatie over duizenden producten.

Aan het SmartLabel Initiative doen meer dan 30 grote fabrikanten mee, zoals Pepsi, ConAgra, Hormel, Campbell Soup, Land O’Lakes, Coca-Cola, Nestle, Hershey en General Foods. De informatie zal ook op het internet en bij de klantenservice in winkels beschikbaar zijn, zodat ook klanten zonder smartphone er gebruik van kunnen maken. Eind 2017 moet de informatie over 30.000 producten beschikbaar zijn.

Ook GMO-informatie
De informatie betreft ingrediënten, allergenen, dierenwelzijn, duurzaamheidsbeleid en ook of het product GMO-ingrediënten bevat. Over dit laatste stukje informatie is veel te doen. Vorige maand gaf de Amerikaanse Food and Drug Agency (FDA), voor velen onverwacht, toestemming het eerste GMO-dier, een snelgroeiende zalm, op de markt te brengen.

'Afleidingsmanoeuvre'
Opvallend genoeg vinden de voorstanders van verplichte GMO-labeling, die daar al jaren voor pleiten, SmartLabels geen oplossing. Consumenten zullen niet weten hoe de QR-code te gebruiken, klinkt het, niet genoeg Amerikanen hebben een smartphone en de GMO-informatie gaat ‘verstopt’ worden achter een tabje. Bovendien is het SmartLabel eigenlijk een 'afleidingsmanoeuvre': "Het is geen voorstel om consumenten informatie te geven. Het is een voorstel waarmee de industrie onder verplichte labeling wil uitkomen”, zegt Scott Faber, executive director of Just Label It in Time.

Volgens de GMA komt SmartLabels aan die kritiekpunten tegemoet door de informatie op internet te zetten. Dat de GMO-informatie achter een tabje geplaatst wordt, is in lijn met de wens van het Amerikaanse Congres om te voorkomen dat genetisch gemanipuleerde producten 'gestigmatiseerd' worden. GMO-label voorstanders hoeven alleen nog maar te verwijzen naar waar de informatie staat - die is immers openbaar.

Door de introductie van het SmartLabel verdwijnt de controverse rondom wel of geen verplichte GMO-labeling van tafel
Transparantie
Door de introductie van het SmartLabel verdwijnt de controverse rondom wel of geen verplichte GMO-labeling van tafel. Daarvoor in de plaats komt de vraag: waar en hoe presenteren we die informatie - op de verpakking, of achter de code? Daar is volgens de GMA een heel eenvoudig antwoord op. Op de verpakking is gewoon niet genoeg plaats voor alle informatie over alle aspecten die een klant van belang kan vinden. Op de verpakking hoort de informatie die voor een klant van levensbelang kan zijn: allergenen, voedselveiligheid, voedingswaarde. In het SmartLabel komt de rest: van duurzaamheid en arbeidsomstandigheden tot GMO-informatie. Daarmee ontstaat een transparant systeem.

Fotocredits: 'QR cupcakes', Clever Cupcakes, via Wikimedia
Dit artikel afdrukken