Met hun smartphone kunnen consumenten spoedig eerlijke info over voedingsproducten te zien krijgen. Door de gsm even op een blokjescode op de verpakking te richten, verschijnt op het schermpje allerlei extra informatie over een product, bijvoorbeeld over de zuiverheid van ingrediënten, het productieproces en de recycling van de verpakking.
Dat schrijft het ANP in een vandaag door de vakpers breed overgenomen bericht.
Het initiatief van ex-EFSA man Herman Koëter ontvangt subsidie van de Nederlandse overheid en heeft de steun van het Europese parlement. Het is een belangrijke stap voorwaarts in de feitelijke informatievoorziening van consumenten via etiketten. Het foodlog-initiatief KijkofhetKlopt kan daarmee de kachel in.
Wel valt te verwachten valt dat er veel discussie over de betekenis van de geboden informatie en de daaruit blijkende normeringen onder consumenten zal ontstaan.
Lees meer over het iniatief op distrifood.nl.
Dit artikel afdrukken
Het initiatief van ex-EFSA man Herman Koëter ontvangt subsidie van de Nederlandse overheid en heeft de steun van het Europese parlement. Het is een belangrijke stap voorwaarts in de feitelijke informatievoorziening van consumenten via etiketten. Het foodlog-initiatief KijkofhetKlopt kan daarmee de kachel in.
Wel valt te verwachten valt dat er veel discussie over de betekenis van de geboden informatie en de daaruit blijkende normeringen onder consumenten zal ontstaan.
Lees meer over het iniatief op distrifood.nl.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Tamelijk bizar dat de overheid Kijk of het Klopt naar de prullenbak verwijst en dit initiatief omarmt. De EFSA lobby is blijkbaar sterker dan de zure praat vanuit Foodlog.
Misschien was het voorstel wel concreter. Ik vind het een prima stap, al kan het beter en met meer betrokkenheid van consumenten. Dat was vooralsnog te eng.
Ook dat komt langzaamaan verder. De normeringen gaan het onderwerp van discussie vormen. Ook daar zijn weer initiatieven nodig.
"Nu komt het er vooral op aan of bedrijven meewerken. Veel ondernemers vinden ons project te recht door zee', weet Koeter. 'Want laten we elkaar geen mietje noemen: producenten willen vooral verkopen. Daarom staat suiker soms aangeduid als "energie". Dat klinkt positiever."
Dat klinkt niet als concreter, dat klinkt als hetzelfde punt (en bottleneck) als KohK eerder. Maar natuurlijk is het een goede stap.
Arno van 't Hoog vraagt me op twitter of het driesterren-systeem dat nu in de VS wordt voorgesteld een goeie oplossing is. Dat denk ik dus niet. Geef mensen maar gewoon informatie.
De US komen vanuit een andere context, met sterk reclamische etikettering. Nog aanmerkelijk sterkr dan in de EU. Lees er Marion Nestle's Food Politics maar eens op na.
Uiteindelijk moet de 'revolutie' worden dat consumenten van de verpakking direct naar de informatie kunnen gaan - via deze weg (op basis van het Televaag artikel staat het nog enorm in de kinderschoenen, misschien volgend jaar) kan er wel een begin gemaakt worden met het vullen van een database. Voordeel van EU is dat die dan zeer waarschijnlijk openbaar en vrij zal zijn (want deels met belastinggeld betaald, daar kunnen we van de VS nog wat van leren). Uitbreiden is dan een vervolg waar ik het 'kijk of het klopt' principe zie opkomen. Nu pas hebben de meeste consumenten een telefoon waarmee het kan, thuis scannen werkt niet, een code intypen al helemaal niet (en ja dat heb ik geprobeerd).