Nestlé zegt dat in een persbericht dat het bedrijf gisteren naar buiten bracht. Het bedrijf is "het eerste voedingsmiddelenbedrijf dat in aanmerking komt voor een lidmaatschap bij de FLA."
Het bericht zegt:
De FLA is een non-profit multi-stakeholder initiatief dat samenwerkt met grote bedrijven om de arbeidsomstandigheden binnen hun supply chain te verbeteren.
In januari zal de FLA onafhankelijke deskundigen naar de Ivoorkust sturen om daar de Nestlé cacao-keten te onderzoeken.
Daar waar zij bewijzen vinden van kinderarbeid zal de FLA de achterliggende oorzaken identificeren en Nestlé adviseren over duurzame en blijvende manieren om dit aan te pakken.
Voor de goede lezer is de laatste zin opmerkelijk. De oorzaken van kinderarbeid zullen worden onderzocht en waar ze gevonden worden zullen maatregelen worden getroffen die steekhoudend zijn en de wereld echt vooruithelpen.
Er is sinds de kolonisatie van de Afrika en andere delen van de Derde Wereld geen enkele onduidelijkheid over de oorzaken van slechte arbeidsomstandigheden in deze wingewesten. Zo noemden de oude Romeinen de streken waar ze veel voor weinig weghaalden om er zelf goed van te kunnen leven in de rijke stad Rome en een aantal andere welvarende delen van hun rijk waarin de welvaart ook toen al zeer ongelijk verdeeld was.
De zin na de geciteerde passage luidt:
De rol van de FLA zal zijn het bieden van expertise om te zorgen dat de inspanningen die Nestlé onderneemt in het tegengaan van kinderarbeid, effectiever en transparanter zijn.
De FLA - voortgekomen uit een initiatief van voormalig president Clinton - is een organisatie die vuile handen maakt om smerige praktijken op te lossen. We moeten maar geloven dat dat klopt. Wat stellen ze vast, in wiens belang en hoe lossen ze het goed op? O nee, ook niet een klein beetje genoeg in hun eigen belang?
Organisaties als de FLA moeten zich rekenschap geven van het feit dat het publiek zich daar meer en meer bewust van is. Kritische journalisten en nieuwe NGO-achtige organisaties staan op tegen bijv. goede en duurzame handel bevorderende NGO's als Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds. Deze organisaties zouden teveel samenwerken met bedrijven en daarom gecorrumpeerd zijn. Daarmee verliezen zij en de bedrijven bij wie ze aanschuiven hun geloofwaardigheid. De afspraken die ze maken mogen dan transparant zijn, de belangen waarop ze gebaseerd zijn en de wereld daarachter zijn dat niet.
De Amerikaanse FLA is een tegenhanger van de Europese FLO, de Fair Trade Labelling Organization die onder meer zorgt voor de certificering van Max Havelaar. Het Europese Nestlé vindt de laatste kennelijk niet goed genoeg. Over het aanpakken van de cacao-schandalen die aan de orde zouden zijn in Ivoorkust zegt Nestlé: “In het verleden waren wij niet in staat om een geloofwaardige partner te vinden die de capaciteit had om ons te helpen met een dergelijk project. Nu hebben we een organisatie gevonden die ons kan helpen in onze bijdrage aan de aanpak van kinderarbeid.”
Hoe kunnen we als burgers die goed willen doen, vertrouwen hebben in de mensen die ons een sticker met vertrouwen aanreiken? Nestlé wordt eerlijker dan ooit. Tegelijk groeit het wantrouwen harder dan ooit. De Derde Wereld is een wingewest en zulke organisaties doen niet aan liefdadigheid. Ze richten de wereld in volgens hun behoeften en belangen.
Er is niets veranderd sinds de Romeinen. Zij brachten de Pax Romana - met hun normen, hun toezicht en vanuit hun belangen. Natuurlijk hielden ze rekening met de volkeren die ze in hun rijk integreerden, maar niet zoveel als met zichzelf. Wel genoeg natuurlijk, want opstand en rumoer zijn vervelend en slecht voor handel en welvaart.
De eerlijkheid van de belanghebbende reikt nooit verder dan de hoeveelheid vertrouwen die nodig is voor stabiele in- en verkooprelaties.
Fotocredits: Nestlé
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bart, de labelpolitiek van Nestlé is lichtelijk schizofreen te noemen. Op mijn blog zette ik twee stukjes naast mekaar, beide gecommuniceerd vanuit Nestlé. Het gaat (nog even) over koffie:
Enerzijds reageerde Nestlé op de anti-reclame rond Nespresso, door te stellen dat het Solidars eis om met Fair Trade te werken verwerpt, maar daarentegen sterk gelooft in de eigen ethische labels.
Anderzijds publiceerde het op haar website, in een stukje over duurzame FAIR TRADE koffie op het werk: "Medewerkster Facilitaire Zaken Sandra Schoonbrood en Burgemeester van Loo snijden een taart van 1.20 meter aan ter gelegenheid van de introductie van Max Havelaar-koffie. De supervlaai werd de gemeente Vaals aangeboden door Nestlé. "
Mijn conclusie: eerder dan leiders, gedroegen grote bedrijven zich vaak als huurlingen van de vrije markt (lees: de aandeelhouders).
'Gedroegen' want zowel binnen de koffie- áls chocolademarkt gebeuren er spannende dingen. Dat een familiebedrijf als MARS het voortouw neemt, is dan ook niet vreemd.
Op haar website staat te lezen:
"Mars is een van ’s werelds grootste familiebedrijven. Dit familiale karakter is een bewuste keuze. Talrijke andere firma’s zijn gestart zoals Mars, maar naarmate zij groeiden en nieuwe fondsen nodig hadden, verkochten zij aandelen of gingen leningen aan."
En dit geeft haar de vrijheid ethisch te gaan ondernemen, los van de grillen van beleggers. Het zal de rest hopelijk op sleeptouw nemen.
Helemaal in antwoord op je vraag nu. 11 februari 2011 besprak het Vlaams Parlement een "Verzoekschrift over een krachtdadig Vlaams beleid tegen de ergste vormen van kinderarbeid" ingediend door Oxfam-Wereldwinkels. Hierin komen alle pijnpunten boven, die op het terrein - vooral in Afrika - eerlijke cacao niet vanzelfsprekend doch niet onmogelijk maken. De industrie komt er ook aan het woord en steekt de hand mee in eigen boezem. Maar draagt ook de oplossingen in zich.
quote:
"Barry Callebaut ziet traceerbaarheid niet zitten, maar in het nummer van Hot Chocolate van oktober 2010 blijkt dat een zelf ontwikkelde professionele databasetoepassing, een traceersysteem, zal worden ingezet voor de in Ivoorkust geplande uitbreiding van Biolands. Overigens zet Barry Callebaut vanaf januari 2011 een flinke stap vooruit met te kiezen voor het fairtradelabel voor de Gourmet-chocolade. Waarom dan niet elders?"
Je kan de bespreking hier in pdf downloaden. ZEER DE MOEITE!
Steven, waarom Koffie, met uitzondering van de merken wel Fairtrade is en waarom dit niet te vinden is bij chocolade. En waarom juist Nestle kiest om zich op een stukje van haar product verbeterd maar niet het geheel aanpakt.
Bart, FLO is binnenkort haar veruit grootste markt kwijt. Daarover gaat het artikel in de NYT ook.
Ik denk dat ik je vraag "Waarom de focus op cocoa waarom niet mondiaal met alle producten. " niet begrijp. Herformuleer die svp nog eens.
KitKat fair trade is een antwoord op d(r)(w)ingende vraag van de supermarkten, m.i. Spreek me tegen als dit niet zo is. In Nederland certificeert Utz KitKat. MARS kiest voor voor fair trade in de UK. enz
Twee weekends terug beslisten de vrijwilligers van Oxfam-Wereldwinkels dat Max Havelaar ook niet langer haar absolute voorkeur draagt als labelaar. O.m. IMO en zelfs Rainforest Alliance en Utz worden mogelijk op de Algemene Vergadering van eind januari voorgedragen als nieuwe partnerorganisaties.
Al scoorde Rainforest Alliance onlangs nog erg slechte punten. Arbeiders die thee plukken voor Unilever in India en Kenia hebben nog steeds te kampen met problematische arbeidsomstandigheden en arbeidsrechtenschendingen, ook als deze thee het duurzaamheidscertificaat draagt.
Steven, je hebt gelijk het budget klopt niet. Vanuit York hoorde ik dat er wel schot in zit. Maar met ontwikkelingsuitdagingen.
Een ander interessante kant, waarom wil juiste Nestles Kit Kat Fairtrade worden. Ik was vanavond in de supermarkt (J. Sainsbury) en buiten Nescafe, Lavazza en DE was alleen Fairtrade verkrijgbaar. Zelf het goedkoopste huismerk (nog steeds £2.99). Waarom de focus op cocoa waarom niet mondiaal met alle producten. Zal dat door de nachtmerrie genaamd FLO komen?
Beste Bart, ik geef toch nergens af op jou? Ik beweer dat die Nestlé-werknemer een loopje neemt met de waarheid. Dat stelde ik hier.
Dat artikel uit de NY Times gaat over het protest jegens Fair Trade USA, dat beslist heeft fair trade op maat van de MNO's in te richten. Dat terwijl het van oorsprong kleine boeren wil(de) opwaarderen.
Ik vind het juist uitstekend dat jij hierover bericht. En ik applaudiseer voor een wereld zonder boeven.
Maar sta me toe de industrie weinig ambitieus te vinden:
"From 2001 to 2011, the global revenue from cocoa products was an estimated USD 1 trillion. However, in order for the elimination of these practices to actually come to pass, clear and strong legislation is needed as the status quo is not acceptable: why should children toil, at the expense of their health, education and sometimes their lives, for an industry so immensely profitable?"
bron: Hivos.nl.
Waar:
"Over the past decade, the industry has spent more than $75 million on activities related to the reduction of the worst forms of child labor in Cote d’Ivoire and Ghana, including $18 million for the International Cocoa Initiative, the foundation set up under the Protocol."
bron: www.responsiblecocoa.com
Nestlé gaat nu 110 million CHF in haar Nestlé Cocoa (tienjaren-)Plan investeren. Hoera. Maar laat het gewoon alvast beginnen cacao aan te kopen die al gegarandeerd slaafvrij kan aangekocht worden. Mocht het haar echt om de kinderen gaan.
Mocht het haar om de centen gaan, dan is het interessant om weten dat de Fairtrade premium die het betaalde voor de cacao voor haar KitKat chocoladerepen in 2010 minder dan 400,000£ bedroeg. Dat is minder dan 1% van wat het toen uitgaf aan haar UK Nescafé advertentiecampagne (43£ miljoen).
Haar klanten vinden niks mis met dure koffie te kopen waarmee Nescafé dure publiciteit koopt. Dus heb ik er ook niks tegen. En helemaal niks tegen controlerende en actieve voedingsbedrijven. Als daarvoor een rekening dient betaald, betalen haar klanten die ongetwijfeld ook met plezier. En de gratis publiciteit gun ik haar ook.