Dat stelde het bedrijf, dat geplaagd wordt door rumoer over vermeende kinderarbeid, gisteren. Nestlé schakelt de Fair Labor Association in en is wereldwijd het eerste bedrijf dat dat doet. U kunt dus rustig weer aan de Nespresso en de Kitkat-chocolade repen, een Nestlé-merk dat recent eveneens onder vuur lag.

Nestlé zegt dat in een persbericht dat het bedrijf gisteren naar buiten bracht. Het bedrijf is "het eerste voedingsmiddelenbedrijf dat in aanmerking komt voor een lidmaatschap bij de FLA."

Het bericht zegt:

De FLA is een non-profit multi-stakeholder initiatief dat samenwerkt met grote bedrijven om de arbeidsomstandigheden binnen hun supply chain te verbeteren.

In januari zal de FLA onafhankelijke deskundigen naar de Ivoorkust sturen om daar de Nestlé cacao-keten te onderzoeken.

Daar waar zij bewijzen vinden van kinderarbeid zal de FLA de achterliggende oorzaken identificeren en Nestlé adviseren over duurzame en blijvende manieren om dit aan te pakken.


Voor de goede lezer is de laatste zin opmerkelijk. De oorzaken van kinderarbeid zullen worden onderzocht en waar ze gevonden worden zullen maatregelen worden getroffen die steekhoudend zijn en de wereld echt vooruithelpen.

Er is sinds de kolonisatie van de Afrika en andere delen van de Derde Wereld geen enkele onduidelijkheid over de oorzaken van slechte arbeidsomstandigheden in deze wingewesten. Zo noemden de oude Romeinen de streken waar ze veel voor weinig weghaalden om er zelf goed van te kunnen leven in de rijke stad Rome en een aantal andere welvarende delen van hun rijk waarin de welvaart ook toen al zeer ongelijk verdeeld was.

De zin na de geciteerde passage luidt:
De rol van de FLA zal zijn het bieden van expertise om te zorgen dat de inspanningen die Nestlé onderneemt in het tegengaan van kinderarbeid, effectiever en transparanter zijn.

De FLA - voortgekomen uit een initiatief van voormalig president Clinton - is een organisatie die vuile handen maakt om smerige praktijken op te lossen. We moeten maar geloven dat dat klopt. Wat stellen ze vast, in wiens belang en hoe lossen ze het goed op? O nee, ook niet een klein beetje genoeg in hun eigen belang?

Organisaties als de FLA moeten zich rekenschap geven van het feit dat het publiek zich daar meer en meer bewust van is. Kritische journalisten en nieuwe NGO-achtige organisaties staan op tegen bijv. goede en duurzame handel bevorderende NGO's als Solidaridad en het Wereld Natuur Fonds. Deze organisaties zouden teveel samenwerken met bedrijven en daarom gecorrumpeerd zijn. Daarmee verliezen zij en de bedrijven bij wie ze aanschuiven hun geloofwaardigheid. De afspraken die ze maken mogen dan transparant zijn, de belangen waarop ze gebaseerd zijn en de wereld daarachter zijn dat niet.

De Amerikaanse FLA is een tegenhanger van de Europese FLO, de Fair Trade Labelling Organization die onder meer zorgt voor de certificering van Max Havelaar. Het Europese Nestlé vindt de laatste kennelijk niet goed genoeg. Over het aanpakken van de cacao-schandalen die aan de orde zouden zijn in Ivoorkust zegt Nestlé: “In het verleden waren wij niet in staat om een geloofwaardige partner te vinden die de capaciteit had om ons te helpen met een dergelijk project. Nu hebben we een organisatie gevonden die ons kan helpen in onze bijdrage aan de aanpak van kinderarbeid.”

Hoe kunnen we als burgers die goed willen doen, vertrouwen hebben in de mensen die ons een sticker met vertrouwen aanreiken? Nestlé wordt eerlijker dan ooit. Tegelijk groeit het wantrouwen harder dan ooit. De Derde Wereld is een wingewest en zulke organisaties doen niet aan liefdadigheid. Ze richten de wereld in volgens hun behoeften en belangen.
Er is niets veranderd sinds de Romeinen. Zij brachten de Pax Romana - met hun normen, hun toezicht en vanuit hun belangen. Natuurlijk hielden ze rekening met de volkeren die ze in hun rijk integreerden, maar niet zoveel als met zichzelf. Wel genoeg natuurlijk, want opstand en rumoer zijn vervelend en slecht voor handel en welvaart.

De eerlijkheid van de belanghebbende reikt nooit verder dan de hoeveelheid vertrouwen die nodig is voor stabiele in- en verkooprelaties.

Fotocredits: Nestlé