image

Je bent van rijke komaf. Je wordt flink links. Vakbondsman in de haven. Maakt een groene partij groot. Verdient er je eerbaar linkse imago mee. Gaat tegenwoordig met Máxima op theebezoek bij kansarmen.

Met jouw achtergrond laat je je voorzitter maken van het Convenant Overgewicht. Dat is tenslotte een vraagstuk waarin kansarmen letterlijk het meeste gewicht in de schaal leggen. Die eten nl. vooral wat merkenmakers o.m. in de buurt van Rotterdam verzinnen, maken en altijd en overal verkopen. Daarom worden tegenwoordig kansarme kinderen het vetst.

En jij, met jouw betrouwbare achtergrond, gaat dan roepen dat die creatieve verkopers van verpakte en ernstig verwerkte - processed, noemen ze dat in the UK en the US - etenswaar zo goed bezig zijn. Zij kwamen tenslotte met Ik Kies Bewust. Daarmee dwongen ze zichzelf hun producten minder slecht te maken. Dat is op zich niet zo'n gek idee.

Alleen deugt er geen klap van de uitvoering. Minder slecht noemen ze goed en gezond. Erger nog, producten - zelfs 'slechte' - kunnen op zich geen kwaad, maar ze doen net of het Kwaad in een productje zit. Nonsens. Ons lijf is ingericht op het verwerken van incidenteel 'fout eten'. Maar niet op patronen. Zelfs niet op systematisch alleen-maar-minder-slechte patronen.
Daarom zijn die logo's gevaarlijk. Ze liegen over hun gezonde veiligheid. Cup-a-Soup, Frideale en Huiscola met Zero Sugar krijgen plakkertjes maar verdienen ze niet. Met tomaten en komkommers is het precies omgekeerd.
Je zult de mensen de kost moeten geven, die vier keer in de week hun buik volledig vullen met gezonde plakkertjes. Al helemaal nu het mag. Slecht is nu minder slecht, pardon, 'gezond'.

'Rot op', zeggen die smikkelende kansarmen die je van hun gezonde verstand berooft, 'ik eet toch gezond?!?!?' Straks, als het niet blijkt te helpen.
Die kans is levensgroot. Niemand die nu iets kan bewijzen. Niemand, helaas, die nu al kan linken naar het nieuws over onderzoek dat over 10 jaar verschijnt: "we hebben ons vergist - gezonde voedsellogo's hebben de obesitastrend structureel ingebed in onze samenleving".

We zullen zien.

Zo iemand als hierboven - hij heet Paul Rosenmöller - is daadkrachtig en betrouwbaar. Daarom worden zijn adviezen aanvaard. Ook al zijn ze levensgevaarlijk. Het hoort nl. bij de tijdsgeest. Maatregelen. Overheid, doe wat! Of we nou begrijpen wat er aan de hand is of niet. Oren dicht dus voor hoogleraren die zeggen dat we eigenlijk nog niks snappen van overgewicht of vetbuik, zoals Katan het noemt.
En verstand op nul en niet willen begrijpen dat alles wat je verbiedt het lekkerst is.

Daadkrachtige actie. Net als in de haven. Alleen nu aan de andere kant van de streep. Paul wil 1 groot gezondheidslogo. Weg dus met dat ding van Albert Heijn. De macht moet aan de voedselfabrikant omdat die zijn eigen belangen een beetje durfde prijs te geven, maar vooral zo aardig en sociaal wist te beschermen.
Snoepreclame wil hij per direct verbieden. Alsof kinderen gek zijn en niet weten waar ze heen moeten.

Vorig jaar reikte Paul zelf nog prijzen uit voor frites. Natuurlijk, want hij is daadkrachtig en betrouwbaar.
Daarom neemt volgende week de minister zijn voorstellen over.

Drijfzand wordt wet. Daadkracht gaat boven gezond verstand.
Dit artikel afdrukken