image
Volgende week, van dinsdag 30 oktober t/m vrijdag 2 november 2007 gaat het gebeuren. Dan schuiven zo'n 425.000 schoolkinderen aan voor het Nationale Schoolontbijt. Doel is om basisscholieren goed te laten ontbijten, wat nu lang niet altijd gebeurt.

Het is een beetje een geval als 'Wij van WC Eend adviseren WC Eend'. Het initiatief komt namelijk van belanghebbende commerciële partijen: de vereniging van industriële bakkerijen (SBI) en het Voorlichtingsbureau Brood. Hoe meer er ontbeten wordt, hoe meer de leden zullen omzetten. Maar zo zegt de organisatie: "Het is een aantrekkelijke kapstok voor lessen en activiteiten over gezonde voeding en de plaats van het ontbijt daarin." De organisatie ontvangt overheidssubsidie om dit soort 'imagoversterkende activiteiten' voor de bakkersbranche te verzorgen. Partners voor het Nationale Schoolontbijt komen ook uit de commerciële hoek. Gerenommeerde bedrijven als Campina, Heinz en Gouda's Glorie en de Stichting Blij met een ei nemen het beleg voor hun rekening. De kinderen leren middels een ontbijtbox het nieuwe ontbijten:

- Brood en broodjes
- ERU Kids, smeerkaas met slechts 12% vet
- Gouda's Glorie Kids!, met Omega 3 DHA & EPA, calcium en 8 multivitaminen
- Scharreleieren
- Sesamstraat fruitstroopie, zonder kristalsuiker
- Venz Mini
- Magere drinkyoghurt aardbei en halfvolle chocolademelk uit het schoolmelk assortiment van Campina

Dit wordt nog aangevuld met een extra dosis bewegen, gestimuleerd onder leiding van Sven Kramer, Ambassadeur van de Bakkerij.

Een leven lang op dieet is de boodschap die de kinderen voor hun kiezen krijgen. De industrie voelt zich zo te zien gedwongen, door convenanten en andere legale afpersingspraktijken, om vooral halfvol, mager en ander politiek correct smaakarm eten te serveren. Anders is het namelijk reclame.


Illustratie: lied uit het lespakket 'Brood aan de basis'
Dit artikel afdrukken