Consumenten zijn ontevreden over de informatie op etiketten ten aanzien van allergenen.
Gelukkig biedt Wageningen gedeeltelijk uitkomst door een veeltalige lijst met begrippen die handig kunnen zijn op vakantie. Hij is nog leerzaam ook, want een deel van onderstaande klachten kan er als sneeuw voor de zon door verdwijnen. Als je je er maar een beetje in verdiept.

Uit een onderzoek van de Nederlandse Wageningen Universiteit en de Griekse Agricultural University of Athens blijkt dat consumenten ontevreden zijn met de huidige voedseletikettering. Het etiket geeft niet genoeg informatie en het lettertype is vaak te klein. Nederlandse consumenten klagen over de frequente verandering van samenstelling van producten. Oplossing
Sinds 2005 moet het etiket de allergenen in het product vermelden. Wanneer op het etiket het ingrediënt weipoeder staat vermeld, is voor sommige consumenten niet duidelijk dat dit een koemelkbestanddeel is. Judith Cornelisse-Vermaat van de leerstoelgroep Marktkunde en consumentengedrag denkt aan een informatiezuil in de winkel waar klanten meer informatie over de samenstelling kunnen vinden: “Het is een investering, maar je komt er een kwart van de bevolking mee tegemoet.”

Methode
Bij het onderzoek werden veertig Nederlandse en Griekse proefpersonen met een pinda-, melk-, of ei-allergie onderzocht. Het artikel is te vinden in de juni-editie van The European Journal of Public Health.


bron: WUR
Dit artikel afdrukken